| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 29 d'abril de 2024


dimarts, 30 d'octubre de 2007
>

El PSC aconsegueix el compromís del govern estatal per la variant de l'Aldea

CiU, ERC i el PP presenten esmenes per a l'alliberament de peatges a l'AP-7 i ICV aposta per la recerca energètica a Vandellòs

ÒSCAR MESEGUER. Tarragona
CiU, ERC i el PP han introduït esmenes al pressupost general de l'Estat (PGE) del 2008 perquè la inversió al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre s'incrementi en més de 150 milions d'euros, inclòs l'alliberament de peatges, sobre els 604 que preveu l'avantprojecte. ICV, sense representació per Tarragona, és menys ambiciosa, però aposta per l'extensió de la xarxa de rodalies fins al Camp i les energies renovables. Les cinc formacions catalanes amb presència al Congrés busquen marcar perfil i aixecar la bandera del compromís territorial abans de les eleccions generals. El PSC també ha anunciat, amb la legitimitat que li atorga tenir la paella pel mànec en el govern estatal, una millora d'uns 14 milions en les inversions previstes a la demarcació.

CiU és el partit que ha presentat més esmenes. Tot i que el diputat convergent al Congrés Josep Maldonado assegura que aquestes integren un paquet «realista» enfront de l'«electoralisme» dels comptes socialistes, la federació fins i tot afegeix 10 milions d'euros als 91 d'inversió estel·lar prevista al corredor mediterrani, el servei ferroviari d'altes prestacions per unir Tarragona i el TAV amb València. De moment, amb les millores anunciades ahir pels socialistes, que en principi han de tenir prou majoria parlamentària per tirar-les endavant i que, segons el diputat Francesc Vallès, ja estan avalades pel govern de Rodríguez Zapatero, CiU ja sap, abans del tràmit parlamentari, que serà atesa la seva petició d'estudi informatiu per a una nova carretera entre Riba-roja, Almatret i Mequinensa i, sobretot, la seva reclamació de la variant de l'N-340 a l'Aldea, una reivindicació de gairebé tots els partits i agents socials que finalment ha sensibilitzat el govern, que, a instàncies del PSC, hi destinarà 5 milions perquè les obres puguin començar l'any que ve.



TERCER PONT A TORTOSA
Però els convergents, al marge de les seves principals esmenes [quadre adjunt], que demanen més celeritat en l'autovia Montblanc-Tarragona o en el pla director de l'aeroport de Reus, també volen un milió d'euros per al futur tram de l'A-27 Montblanc-Lleida, 2 milions per a millores a l'N-340 entre Vandellòs i el Perelló i 2 milions més per a una nova estació ferroviària a l'Aldea. També són els únics a apostar pel tercer pont sobre l'Ebre a Tortosa, pel qual demanen 1 milió d'euros en el pròxim exercici. Altres esmenes del grup de la federació fan referència al tram final de la via verda del Baix Ebre (4 milions) –el PP proposa recuperar el projecte que va aprovar quan governava a Madrid–, el passeig marítim de Cunit (2 milions), els serveis a la platja Eucaliptus d'Amposta i la segona fase del passeig fluvial de la ciutat (4 milions en total), els murs del riu Ebre a Ferreries (3 milions) i un total de 6 milions per a rehabilitacions del patrimoni cultural a la demarcació.

També inclouen una proposta de 10 milions per comprar finques protegides del litoral, cosa que podria afavorir la protecció de la zona de Muntanyans a Torredembarra. En aquest punt, però, els únics que fan una referència explícita són els republicans, que reclamen 10 milions d'euros per adquirir la finca torrenca.

Esquerra també impulsaria de forma imminent una nova estació de tren a l'Aldea (600.000 euros) i, en l'àmbit cultural, un centre d'interpretació de la cultura islàmica i art rupestre a Siurana (400.000 euros) i un centre d'art a la Torre del Llimó de Cambrils (1 milió).

L'aposta republicana per la investigació (3 milions d'euros en energies renovables al Camp) marca la línia per què aposta més descaradament ICV, que vol que els comptes de l'any que ve destinin ja 15 milions per al centre d'energies de Vandellòs, que d'altra banda encara ha de definir la Generalitat en el seu pla de recerca.



L'AIGUA
Els ecosocialistes també fan la seva aportació identitària amb una esmena que reclama un milió d'euros per a una dessalinitzadora a la Costa Daurada, projecte clau en els plans de diversificació de recursos en el marc de la nova cultura de l'aigua. En canvi, CiU torna a insistir en un estudi de viabilitat del transvasament del Roine.

Les principals coincidències entre CiU, ERC i el PP, i en això no han trobat encara cap gest de complicitat dels socialistes, és el reclam de més diners per accelerar els tràmits de l'autovia de l'interior, la Jana-el Perelló, de més concreció en la inversió ferroviària en el tram Reus-Móra-Casp i, sobretot, de valentia política a l'hora de destinar més de 20 milions d'euros a l'alliberament de peatges en els trams del litoral en què encara no hi hagi l'A-7 desdoblada. Els populars no ho quantifiquen però es refereixen a tot el tram el Vendrell-l'Ametlla de Mar. «I ho fem des de la credibilitat de ser l'únic govern que ha alliberat peatges», va dir el diputat Francesc Ricomà en referència als de Torredembarra i Salou. «Que ho demani un partit com ERC, que sap que no haurà de gestionar mai el PGE, és diferent», va matisar.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>LES FRASES

>La batalla de l'Ebre al voltant de Tarragona

>L'A-27: execució i alternatives

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.