La consigna la van repetir una vegada i una altra Morlán i el president de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), Antonio González, en la seva compareixença d'ahir: la prioritat és la seguretat. Que el que més se subratlli en una roda de premsa sigui el que hauria de ser una obvietat de dimensions estratosfèriques determina a la perfecció la magnitud de la concatenació de nyaps. Un campi qui pugui que també passa per un grau tan alt de descoordinació interadministrativa que va fer que el govern català donés per fet divendres la rescissió del contracte d'OHL, que finalment no, no s'ha rescindit. Això sí, l'empresa ha hagut d'acceptar nombroses condicions: la primera, reemplaçar els responsables tècnics de l'obra. El nou equip de direcció haurà de consensuar-se amb l'Adif, i l'empresa pública controlarà al detall qualsevol decisió que hagin de prendre els nous responsables.
Aquest marcatge no és l'única condició. OHL ja no s'encarregarà del segellament, la impermeabilització i l'estabilització del túnel, tasques que seran encarregades a una UTE formada per Rodio i Terratest, «dues de les més importants empreses estatals en aquest àmbit», segons Morlán, que va admetre que l'esvoranc obert divendres podria haver estat conseqüència del fet que algunes de les juntes entre les pantalles laterals del túnel no estaven encara segellades. Els treballs de reparació del túnel de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) esquerdat la setmana passada del qual ahir es completava l'apuntalament, s'encarregaran a Cavosa. Els dos contractes se signaran dilluns.
L'empresa Cavosa completarà també l'excavació del tram del túnel del TAV que passa per sota del de FGC, segons va precisar el president de l'Adif. Al capdavall, dels treballs encara pendents, OHL només assumirà tasques «en aquells trams en els quals efectuar un canvi hauria resultat complicat», va explicar González.
Sigui com sigui, el màxim responsable de l'Adif va insistir que abans de completar el tram es reforçarà la seguretat, amb injeccions de formigó i reforços estructurals al subsòl, amb més controls de georadar per detectar possibles irregularitats del terreny i amb dues actuacions per assegurar les vies, separant-les mitjançant pantalles de seguretat de la rasa i unificant-les de manera que conformin una «unitat estructural» sòlida per sí mateixa, «com si fos un pont», perquè puguin mantenir l'estabilitat encara que es quedessin sense sosteniment inferior en algun tram arran d'algun eventual despreniment.
SENSE TERMINIS
I com que ara tota garantia de seguretat és poca, Morlán, fart d'enganxar-se els dits, va evitar donar cap termini. Ni tan sols pel restabliment de les línies de FGC i de rodalies de Renfe afectades: «En totes les actuacions ens guiarem per la seguretat, i no per les dates. Els terminis seran els que es necessitin per executar les obres amb totes les garanties», va cloure.