| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 18 d'abril de 2024


dijous, 25 d'octubre de 2007
>

Foment acusa OHL d'ignorar els canvis proposats perquè no s'afectés Rodalies

Morlán diu que la constructora havia d'acabar l'obra al febrer i que se li van donar dues pròrrogues

XAVIER MIRÓ AGÈNCIES. Barcelona
El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va reblar ahir el clau en l'ofensiva per fer pagar a la constructora OHL els plats trencats per la mala execució del tram de túnel d'alta velocitat que ha afectat greument Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat. Abans d'ahir, el govern català i Renfe anunciaven que reclamarien a l'empresa la compensació dels danys als dos serveis públics i, ahir, Morlán va confirmar que el Ministeri de Foment faria el mateix. A més, va acusar l'empresa de no haver fet els canvis constructius que se li van demanar en l'excavació del túnel per evitar els esvorancs produïts en les últimes setmanes.


+ Un usuari puja a l'autobús a la plaça Espanya, assistit per una informadora. Foto: G. MASSANA

El 12 d'agost, el dia que Morlán va instal·lar-se al despatx de Barcelona per coordinar el gabinet de crisi que havia de minimitzar l'afectació sobre Rodalies de les obres del tren d'alta velocitat (TAV), ja es va produir un esvoranc en el tram de túnel que excava OHL. Fins a començaments d'octubre no es va tenir coneixement de cap més esvoranc que afectés el servei de rodalies, però des d'aleshores es van repetir. Dilluns de la setmana passada, es produïa el tercer esvoranc en pocs dies i la Generalitat i l'Ajuntament, després de la reunió setmanal del gabinet de crisi, ja deixaven clar que s'havia d'exigir responsabilitats a la constructora per una altra interrupció del servei de rodalies. El secretari d'estat d'Infraestructures ho admetia ahir per primer cop, però no va ser fins dissabte, quan es va produir l'incident més greu en les obres, que Morlán va culpar clarament l'empresa OHL de fallar de manera continuada en l'execució del tram de túnel sota la seva responsabilitat.

Un cop adoptat el pla de transport alternatiu a Rodalies per la situació d'emergència creada dissabte, OHL s'ha situat en el centre de la crisi. Abans-d'ahir, la Generalitat i Renfe anunciaven que li formularien reclamacions patrimonials pels danys als seus serveis ferroviaris. El mateix dia, la cadena SER informava que constructores rivals d'OHL asseguraven que l'empresa utilitzava el retard de l'obra de Barcelona per pressionar el govern de Zapatero per no haver cobrat encara 900 milions d'euros pendents d'una expropiació d'una mina, quan el ministre de Foment era el popular Álvarez Cascos. Així, la troca s'enredava de valent. La constructora va fer un comunicat en què negava aquesta hipòtesi, i es defensava, com ja havia fet altres cops, dient que el tram excavat era molt complex i pel problema de la gran presència d'aigua, que s'havia agreujat aquells dies per les pluges. A més, la constructora de l'empresari Villar Mir no va dubtar a assegurar a TV3 que havia proposat construir el tram del túnel amb tuneladora, però que Foment no ho havia acceptat. Villar Mir no dubtava a qualificar l'obra de la més complexa de la seva vida.

Víctor Morlán explicitava ahir públicament que OHL no ha fet cas de les demandes que se li havien fet des del ministeri perquè adoptés mesures constructives, amb l'objectiu d'evitar els esvorancs. Segons Morlán, si s'haguessin adoptat aquestes mesures, «és gairebé segur que les incidències no s'haurien produït», i s'hauria evitat el desgavell de les darreres setmanes. A més, el secretari d'estat d'Infraestructures va confirmar que s'ha obert un expedient contra l'empresa i que s'estan preparant les reclamacions patrimonials per evitar que quedi impune «aquell que no ha complert els seus compromisos contractuals i ha provocat el tall de servei de Rodalies». El Ministeri de Foment també va recordar ahir que OHL havia d'haver enllestit el seu tram de túnel al febrer d'aquest any, i que el ministeri li ha prorrogat dues vegades el contracte. Però, a l'agost, Foment ja es va negar a una tercera pròrroga i des d'aleshores l'empresa ja està treballant fora del termini previst.



CARRIL BUS A LA C-31
D'altra banda, a partir d'avui el Servei Català de Trànsit habilitarà un carril específic per als autobusos a la C-31, l'anomenat carril bus Renfe, per facilitar els desplaçaments entre Gavà i Barcelona. El carril bus estarà en funcionament a les hores punta, de sis a deu del matí. L'objectiu de la mesura és reduir a uns 50 minuts el temps que tarden els autobusos a fer aquest recorregut, que ara és d'uns 75 minuts.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Montilla es resisteix a demanar la dimissió d'Álvarez i CiU el força a comparèixer

>La UGT xifra en 28,9 milions les pèrdues pel fet que els usuaris dels trens afectats arribin tard a la feina

>Demà comencen les aturades de personal a les estacions d'Adif

>Aragonès insta l'Estat a aclarir les responsabilitats pel caos en les infraestructures

>Renfe millorarà els accessos a l'estació del Vendrell

>Foment acusa l'empresa OHL de no haver fet els canvis proposats perquè no s'afectés Rodalies

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.