| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de març de 2024


diumenge, 21 d'octubre de 2007
>

Les obres del TAV posen en perill les vies de Rodalies i Ferrocarrils a l'Hospitalet

L'Estat i la Generalitat anul·len una setmana el servei normal a la C2 i la C10 i a la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils

XAVIER MIRÓ. Barcelona
L'endemà que els responsables de les obres del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) defensessin la seguretat dels treballs per a la plataforma de Rodalies, ahir al matí una injecció de formigó deformava el túnel de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). No es tracta d'un esvoranc habitual, sinó d'un problema estructural. Se suspenia la circulació de trens pel corredor de Sants al Prat de Renfe i pel túnel de FGC de les línies d'Igualada i Manresa. A la tarda, Foment i la Generalitat anunciaven que, com a mínim durant una setmana, no hi haurà trens entre Sants i el Prat a les línies del Garraf i de l'aeroport, ni a la línia Llobregat-Anoia de FGC. Ahir es posaven en funcionament amb cues els primers autocars alternatius. Des de demà seran 210 els que faran la feina.


 Foto: R.L. G.M.

 Foto: R.L. G.M.

+ El TAV obliga a tallar la C2 i la C10 i dues línies de FGC. Ahir es feien cues per a l'autocar alternatiu. Foto: R.L. G.M.

La realitat ha trinxat el discurs de les darreres setmanes dels responsables de l'obra del TAV. Tot i que en l'excavació del túnel es produïen esvorancs que obligaven a interrompre hores el servei de rodalies, els caps de l'obra defensaven que aquestes esllavissades són pròpies de l'excavació d'un túnel entre pantalles. Encara que s'admetia que en una obra ben feta no haurien de produir-se, l'estabilitat del terreny, del túnel i de la plataforma de vies superior de Rodalies no corria perill. Però ahir una injecció de formigó feta des de la superfície va posar en perill el túnel de FGC, una de les pantalles del qual va inclinar-se cap a l'interior. Es va suspendre immediatament el pas de trens de les línies d'Igualada i Manresa. Pel damunt del túnel de Ferrocarrils hi ha el corredor de Sants al Prat de Renfe. Es va suspendre immediatament la circulació de trens de les línies C2 i C10. I el problema afegit és que per sota del túnel de FGC s'excava el túnel del TAV. Es va ordenar l'evacuació immediata de treballadors en aquest tram del túnel en construcció. El que va passar ahir és «greu», en paraules del secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal. Perquè s'ha afectat l'estructura del túnel de FGC, però també perquè fa un any una altra injecció de formigó de les obres del TAV ja va deformar el túnel dels Ferrocarrils de la Generalitat. El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, admetia que les anàlisis tècniques hauran de concloure si el problema d'ahir té a veure amb el de fa un any, és a dir, si els errors constructius en aquest tram vénen de lluny. Morlán va tornar a fer responsable de la mala execució del túnel la constructora OHL. L'obra del TAV va deixar ahir de ser segura i va precipitar el pla de contingència a Rodalies que Foment ja planejava posar en marxa demà per les esllavissades dels darrers dies. Aquest pla de contingència no afecta només la línia de rodalies, sinó que ara també afecta la dels FGC, i anirà molt més enllà. Morlán admetia que fins ahir només es plantejava suspendre la circulació de trens per una de les dues vies del corredor de Sants al Prat de Renfe. Ahir decidia que per les dues úniques vies d'aquest corredor no passarà cap tren en una setmana com a mínim. En el cas del túnel dels Ferrocarrils, encara és pitjor. El tancament del túnel al pas de trens s'allargarà força més enllà d'una setmana. Perquè el primer que s'ha de fer ara, un cop suspesos els serveis, és decidir quina solució constructiva s'adopta per fer tornar l'estructura del túnel a la situació normal i per reprendre el servei.



L'ARRIBADA DEL TAV TRONTOLLA


Avui els tècnics de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries que fa el TAV, els tècnics de la constructora OHL i els tècnics de la Generalitat analitzaran quina solució s'adopta. Depenent dels treballs que s'hagin de fer al túnel de FGC, no es podran reprendre les obres d'excavació del túnel del TAV en aquest punt. Ahir, un Víctor Morlán més abatut que mai en la seva compareixença de la tarda davant dels mitjans de comunicació admetia que seran les anàlisis que facin els tècnics les que permetran decidir si l'obra del TAV es pot reprendre i, en cas que no pugui ser, si cal retardar l'arribada de l'alta velocitat a Barcelona, prevista per al 21 de desembre. Tot i que la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el mateix Morlán han defensat durant els darrers dos anys que el TAV arribaria a Barcelona enguany i que el president estatal, Rodríguez Zapatero, va anunciar fa uns mesos que concretament seria el dia 21 de desembre, abans-d'ahir el mateix president espanyol es mostrava per primer cop disposat a retardar-ne la data si els enginyers ho recomanaven. Ahir, el president de la Generalitat, José Montilla, reafirmava que la data es retardarà si ho aconsellen els tècnics per seguretat.



COM QUEDEN ELS TRENS


Mentrestant i fins a nou avís, la línia C2 sud només funciona de Sant Vicenç a Gavà i el Prat. Des d'aquí els passatgers van en autocar a Sants. A l'aeroport, s'hi va en busos des de l'Estació de França i Sants, i a partir de dilluns també des de Passeig de Gràcia. Tots els trens de mitjana distància cap a Barcelona (Tortosa, Riba-roja, Lleida, Casp i Saragossa) acabaran el recorregut a Sant Vicenç, i els passatgers continuaran fins a la capital per la C4 de rodalies que passa per Vilafranca i Martorell. Les línies C1, C3, C4 i C7 funcionen normalment. FGC fa en autocar el tram Europa-Fira i l'Hospitalet de les línies de Manresa i Igualada.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Fa un any ja van deformar el túnel de FGC

>Catorze mesos de viacrucis

>Catorze mesos de viacrucis

>Tots els viatgers de Tarragona faran transbord a Sant Vicenç pel caos en les obres del TAV

>Un error a les obres del TAV fa tallar quatre línies de Rodalies i FGC set dies

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.