| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 13 de maig de 2024


dilluns, 8 d'octubre de 2007
>

William Friedkin fa present a «Bug» l'amenaça real de les armes biològiques

El film es va projectar ahir a Sitges, on el cineasta no s'ha pogut desplaçar per recollir un premi honorífic

IMMA MERINO. Sitges
William Friedkin, en ple rodatge d'una nova pel·lícula, no ha pogut recollir a Sitges el premi honorífic La Màquina del Temps que Àngel Sala, director del festival, li va dur a casa. Ahir, però, va projectar-se Bug, un colpidor film del veterà cineasta (autor de la cèlebre L'exorcista) en què fa present el terror real, però també la paranoia que genera, dels experiments per crear armes biològiques. Projectada fora de concurs, Bug va destacar ahir damunt de la resta de la programació oficial, que va incloure dos films espanyols, La habitación de Fermat i El rey de la montaña, que no demostren l'hipotètic bon moment del gènere fantàstic a l'Estat. Per contra, la pel·lícula animada Nocturna va demostrar el talent dels seus dos joves creadors: Víctor Maldonado i Adrià Garcia.


+ L'equip de La habitación de Fermat: Santi Millán, Elena Ballesteros, Luis Piedrahita, Lluis Homar, Rodrigo Sopeña i Alejo Sauras. Foto: EFEJAUME SELLART

Basant-se en una obra teatral de Tracy Letts, Bug parteix d'una situació pròpia dels drames en què l'amor és una possibilitat de salvació de dos éssers solitaris i desgraciats: en un motel de mala mort d'Oklahoma, una dona, de la qual se sabrà més tard que el seu fill va desaparèixer estranyament i per sempre més en un supermercat, calma la seva desesperació amb alcohol mentre li truca algú que no li diu res i que ella sospita que és el seu exmarit, un home violent que, després d'intentar matar-la, acaba de sortir de la presó; una seva amiga li durà a l'habitació un jove que diu que foragita la gent perquè pressent coses. Al noi no li interessen gaire les dones, però ella li agrada. Fan l'amor i a la matinada ell es desperta gratant-se una picada. Aquest és l'inici d'una història d'amor, però sobretot d'un infern. Tota l'habitació és plena d'una mena de cuques que, de fet, surten de dins del noi. O és una paranoia d'algú que s'ha escapat d'un hospital psiquiàtric on ha arribat traumatitzat d'una missió militar?

Bug planteja el tema de la paranoia del món actual, però, en tot cas, com a conseqüència d'un horror realment existent relacionat amb les accions de l'exèrcit nord-americà, els interessos econòmics de la indústria militar, els experiments amb armes biològiques que converteixen les persones en conillets d'Índies. És com si tot l'horror del món és concentrés o ressonés en una habitació, on, amb l'excepció d'alguns plans exteriors del motel i d'unes quantes imatges aèries que creen la sensació d'un lloc vigilat, passa tota l'acció de la pel·lícula, i així es manté fidel a l'espai tancat del seu referent teatral s'aconsegueix crear una gran tensió i una angoixa que, tenint el seu suport en la construcció dramàtica i la excel·lent interpretació d'Ashley Judd i Michael Shannon, apel·la a la consciència d'un terror real. Després d'El diari dels morts vivents, en què George A. Romero reprèn els seus zombis per plantejar l'omnipresència de les càmeres i l'excés d'informació, i abans que arribi Redacted, la pel·lícula de Brian de Palma a propòsit de la guerra de l'Iraq, aquest film de William Friedkin fa present una certa tendència políticament crítica del cinema nord-americà i també el fet que part de les millors mostres del gènere de terror són un reflex de les pors contemporànies.



JOC DUBTÓS


Res a veure amb La habitación de Fermat, una mena de joc concebut per Luís Piedrahita i Rodrigo Sopeña, dos nous directors que debuten conjuntament en el llargmetratge amb quatre matemàtics reunits en una habitació apartada per descobrir un enigma: per què els han citat tots allà per matar-los? L'interès del joc, però, és dubtós, i sobretot està desenvolupat narrativament amb poca traça i amb molta arbitrarietat. També resulta molt arbitrària El rey de la montaña, nou film de Gonzalo López-Gallego (que havia debutat de manera prou interessant amb Nómadas), en el qual Leonardo Sbaraglia es perd de manera poc versemblant en un bosc on, al final, apareixeran adolescents que semblen sortits d'un film de Michael Haneke.

El millor nivell del cinema de gènere fantàstic «espanyol» va arribar a la secció Anima't amb Nocturna, una creació d'una altra parella de debutants en el llargmetratge (Víctor Maldonado i Adrià Garcia) que, amb dibuixos de bella factura, narren l'aventura d'un nen que, a la nit, s'enfronta a la seva por de l'obscuritat.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Magnífics films sense distribució

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.