L'esmena a la totalitat que ha elaborat Reagrupament i les nou de parcials d'Esquerra Independentista es debatran amb tota seguretat en el ple de la conferència nacional, ja que han estat aprovades per majoria assembleària en diverses seccions locals i han passat, per tant, el requisit indispensable perquè siguin tramitades que marca el reglament de la conferència. Les seccions locals poden convocar assemblees des de l'1 de setembre fins diumenge vinent, i les esmenes es poden registrar a la seu del carrer Calàbria fins dilluns. No obstant això, Albert Pereira, un dels coordinadors de la comissió de Reagrupament que ha redactar la ponència alternativa, va criticar ahir la direcció, perquè consideren que no ha facilitat la inscripció dels militants en la conferència ni ha «promogut» les assemblees per formalitzar les esmenes. Segons va assegurar, molts reagrupats no han rebut la convocatòria ni la butlleta imprescindible per formalitzar-la. Per això, Carretero ha demanat que la comissió de garanties del partit faci públic el dia 30 la llista de militants que han pagat la quota d'inscripció. Pereira també va assenyalar que per ara només s'han celebrat «com a molt una dotzena» d'assemblees en tot el país, tot i que va admetre que un bon gruix s'han convocat per als dies de marge que queden. És el cas, va dir, de Barcelona i de la resta de grans ciutats catalanes.
Una vegada tramitades les esmenes, és impossible preveure si la pinya que faran Reagrupament i Esquerra Independentista permetrà que prosperin. Carretero va admetre que no saben quants crítics s'hi inscriuran i, per tant, quina relació de força tindran sobre el total, si bé tenen 930 adherits al seu col·lectiu.
Tal com va avançar aquest diari, la de Matadepera és la primera secció local que va donar el llum verd a la ponència alternativa de Reagrupament, que proposa renegociar l'actual pacte de govern i condicionar-lo a l'aprovació d'una llei de referèndums i la creació d'una candidatura de dignitat nacional que aglutini les plataformes sorgides al voltant de la manifestació del 18 de febrer del 2006, entre altres punts.
També ha estat aprovada a Bellver de Cerdanya, Puigcerdà, Torredembarra i la Secuita. Les esmenes d'Esquerra Independentista han tirat endavant a Mollet del Vallès i, parcialment, a Vic i Tortosa.