| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 19 d'abril de 2024


dilluns, 24 de setembre de 2007
>

Llarga vida a la fantasia!

La productora catalana d'animació BRB, creada per Claudi Biern, celebra el 35è aniversari

DANI CHICANO. Girona

+ Claudi i Carles Biern, al Cartoon Forum de Girona. Foto: D.C.

Encara ara, i segurament durant molt de temps, Claudi Biern haurà de sentir moltes vegades, quan el seu interlocutor tingui entre 30 i 40 anys aproximadament, i descobreixi qui és, que, gràcies a ell i a la companyia que va crear, atresora records d'infància impagables, construïts d'aventures i emoció resultants d'acompanyar en el seus viatges, les tardes dels caps de setmana, a Willy Fog, o en els seus duels a D'Artacan; fets de la primera presa de consciència ecologista amb El bosque de Tallac i els seus il·lustres habitants, Jackie i Nuca, o David el gnomo i els trolls, que sentíem anomenar per primera vegada, el comportament dels quals envers la natura no difereix gens del que mantenen una gran part de desaprensius en l'actualitat. Aquestes sèries, i unes quantes més de referència com ara Mazinger Z, Banner y Flappy o Ruy, el pequeño Cid, estan vinculades a BRB Internacional de diferents maneres, ja sigui en la distribució, en la coproducció o en la producció, o en dos aspectes alhora. Els seguidors d'aquestes sèries han construït llocs web amb imatges i lletres de cançons. Claudi Biern reconeix que ara aquest impacte seria impensable, ja que abans hi havia pocs canals de difusió i les audiències eren milionàries, ara «cal anar a buscar els nens», que tenen un gran nombre de canals a través dels quals consumir oci. Els nens ja no són els d'abans, i els valors que transmeten, o que han de transmetre les sèries, tampoc.

A través dels productes vinculats amb BRB, amb seus a Barcelona, Madrid i Anglaterra, es pot repassar el que Claudi Biern anomena la seva «evolució natural». Fundada en 1972, primer funcionava com agència de marxandatge, amb drets de La Pantera Rosa o Tom y Jerry. Ben aviat van començar a distribuir ells mateixos les sèries (Mazinger Z o El bosque de Tallac) i, els passos següents, els més lògics van ser la coproducció i la producció. El 1980, Ruy, el pequeño Cid va ser el primer producte parit íntegrament en el si de la companyia.



ADAPTAR-SE ALS TEMPS
Biern celebra, innovant, que fa 35 anys que està en el món de l'animació, en promoure juntament amb el seu fill, Carles Biern, l'estudi d'animació Screen 21, especialitzat en la producció d'animació en 3D, videojocs i continguts aptes per difondre a través de qualsevol plataforma multimèdia. La creació de Screen 21 forma part d'aquella «evolució natural», segons el seu creador, de BRB, a la qual està vinculat l'estudi, i és fruit de la «sacsejada tecnològica dels últims cinc anys en el món audiovisual, que ha afectat tota la nostra estructura, des dels continguts, fins a la qualitat, passant per les tècniques de producció i el mercat. Ha estat un big bang audiovisual», segons Biern, que també té clar, però, que la tecnologia està subordinada a la creativitat: «Ja pots tenir molta tecnologia i aprendre a fer-la servir, que si no tens idees no vas enlloc», diu.

La resposta de la seva empresa, pionera, a l'esclat tecnològic, ha estat la creació d'un estudi que ja ha aconseguit que una de les seves sèries, Iron Kid, s'estreni al Canal Warner nord-americà, una fita a l'abast de molt poques (o cap) productores europees; que una altra sèrie, la del bonhomiós ós Bernard (Bernie), que porta el nom del seu protagonista, es vegi al Cartoon Network, el mateix canal que ha adquirit la sèrie IMP, que també es pot veure al K3 de TVC, que n'és coproductora. Una de les noves sèries de Screen 21, Khuda-Yana, coproduïda amb l'ICIC, s'estrenarà directament a Canal Disney. Al Cartoon Forum celebrat a Girona, Screen 21 ha presentat la divertida Angus&Cheryl, coproduïda amb TVC.

És possible que en els seus inicis es pogués titllar Biern de visionari, en el sentit positiu del terme. Actualment, els èxits són la conseqüència lògica d'un profund coneixement de tots els agents que actuen en el sector, fruit de l'experiència; de l'afany per innovar, sense deixar perdre el tren de les noves tecnologies, adaptant-s'hi, i d'una especial preocupació per la detecció i formació de nous talents.



EL CAVALL DE BATALLA
Carles Biern explica que van a cercar el talent arreu: «Anem a Belles Arts, a Informàtica buscant desenvolupadors de videojocs, il·lustradors que provenen de la publicitat, i a tots els has d'introduir en aquest món, perquè és totalment diferent, polint-los. Hi ha molt talent, però sense polir.» Carles Biern afirma que aquesta situació és anòmala, ja que la formació en el camp de l'animació hauria de ser més específica. Diu que la font del problema és l'Institut de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals (ICAA), que depèn del Ministeri de Cultura, però puntualitza que Catalunya és un cas a part: «No em queixo de les condicions d'aquí, perquè crec que es fan esforços, ja que TVC i l'ICIC tenen els recursos que tenen.» Pel que fa a la formació, la decisió del govern català ha estat provisional, ja que l'ICIC i TVC han apostat per les productores –ja n'estan recollint el fruit–, per tal que aquestes es responsabilitzin del procés de formació de nous talents. Ara bé, si aquesta situació no es corregeix, Carles Biern alerta que els nous valors marxaran a l'estranger, on les condicions econòmiques que els oferiran seran infinitament millors.»


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Homenatge inesperat

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.