| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


diumenge, 23 de setembre de 2007
>

Divulgació en català i amb èxit

La revista d'història «Sàpiens» celebra el 5è aniversari amb optimisme, i «Descobrir Catalunya» es renova

JAUME VIDAL. Barcelona

+ Jordi Creus, director de Sàpiens, mostra el número commemoratiu. Foto: ANDREU PUIG

El saber sí que ocupa lloc. O si més no ho fa el darrer número de la revista d'història Sàpiens, que ja és al quiosc celebrant el seu 5è aniversari. Amb la publicació del número 60 regala un còmic per omplir encara més les lleixes dels aficionats als temes històrics. Es tracta de Barcelona 1714. L'Onze de Setembre, amb guió i dibuixos d'Oriol Garcia i Quera, un autor que apropa la història de Catalunya de manera planera amb una sèrie de volums d'historieta, com els titulats Corpus de sang, Guifré i la Trilogia medieval, que recorren el nostre passat vinyeta a vinyeta.

Aquest autor, que participarà en una de les dues exposicions que sobre còmic català es farà a la fira de Frankfurt, ha desenvolupat un concepte que sense obviar el rigor és entretingut. Aquestes qualitats també podrien definir Sàpiens, la revista en català més venuda, amb un control de l'OJD que diu que ven 21.000 exemplars. Si hi ha qui posa en dubte que una revista d'història (i en català) pot ser un producte comercial quimèric, que prengui nota. La divulgació pot ser rendible i eficaç

El secret de l'èxit? El director de la publicació, Jordi Creus, apuntava ahir la voluntat de no donar res per entès, «que a ningú se li quedi cara de babau en llegir els articles». El contingut de Sàpiens és en un cinquanta per cent temes dedicats a la història de Catalunya i l'altra part a temes d'abast mundial. Creus pensa que s'ha aconseguit arribar a «les senyores Maria», però també a un públic jove que va dels 25 als quaranta anys, que curiosament s'interessa pels temes militars (potser l'efecte generacional dels jocs de rol hi pot tenir una certa influència). Aquest model de revista va aixecar cert recel en els seus inicis, quan en certs sectors universitaris es pensava que fer divulgació històrica amb vocació popular era una manera de condemnar-se a la banalitat.

Segons estudis realitzats, els temes que més interessen els lectors de Sapiens són la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial. I de guerra va aquest número commemoratiu, una guerra que té una especial significació per als catalans: la Guerra de Successió, que va fer perdre els drets nacionals el 1714. El planejament dels articles donen a aquesta guerra un caràcter de primer conflicte bèl·lic modern d'abast europeu. D'aquest número s'ha fet un tiratge de 40.000 exemplars, deu mil més del que és habitual.

El producte l'edita Sàpiens Publicacions, que pertany al Grup Cultura 03, el mateix conjunt mediàtic que edita Descubrir Catalunya, que també surt demà amb un nou plantejament visual i redaccional ara que compleix deu anys. Descobrir Catalunya vol apropar-se a un públic familiar i oferir la conjunció entre el paratge inèdit i la possibilitat d'oferir el que tothom busca també en el viatge: botigues singulars, bon menjar i consells fiables.

La canalla tindrà un personatge anomenat com un popular calçat: Xiruca, una nena que tractarà les qüestions dirigides als més menuts. El número que ja és al quiosc està dedicat a la descoberta de paisatges encara inèdits del Pirineu, indrets on el temps sembla haver-se aturat.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.