| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 27 d'abril de 2024


dimecres, 19 de setembre de 2007
>

El misteri de la bellesa fugissera



cinema

«EN LA CIUDAD DE...» / ÀNGEL QUINTANA.

En un moment d'En la ciudad de Sylvia, una cambrera proposa al jove protagonista sense nom la possibilitat de veure un suc de fruita de la passió. L'home el rebutja i en lloc d'això pren una cervesa que l'acaba fent caure de la taula. No fa falta ser un expert en psicoanàlisi per veure que des de les primeres escenes, la nova pel·lícula de José Luis Guerín no fa més que proposar un suggeridor joc entre dos conceptes essencials: el desig i el misteri. El protagonista podria ser considerat, en una primera instància, un voyeur que des de la terrassa d'un bar contempla les noies assegudes i les desitja sexualment. Fins i tot, en un determinat moment, quan projecta en el rostre d'una noia la imatge d'algú que va conèixer uns anys enrere, podríem arribar a comparar el protagonista amb Scottie, el protagonista de Vértigo, d'Alfred Hitchcock, que acaba sentint-se fascinat per la imatge fantasmagòrica d'una dona morta. Amb tot, però, el gest de rebutjar el fruit de la passió té una marcada intencionalitat, el protagonista no és més que una mena d'intermediari entre l'univers femení que esclata als seus ulls i la nostra situació com a espectadors, el que el mou no és el desig sinó el misteri, un cert ideal de bellesa romàntica que sorgeix de manera lluminosa a l'interior de la pel·lícula i acaba marcant la seva estructura interna.

No deixa de ser curiós que després d'haver mostrat les runes d'un espai que mor amb el segle –el Barri Xino de Barcelona–, Guerín decideixi portar-nos cap a la ciutat de Sylvia acompanyats d'un mapa. En la primera imatge de la pel·lícula veiem damunt de la taula d'un hotel un mapa de la ciutat per on transitarà el personatge. Sembla com si amb aquesta imatge, el cineasta volgués advertir-nos que la cartografia de la seva ciutat és una cartografia mental i que el procés que viurà el personatge a la recerca de la imatge perduda de Sylvia no és més que el fruit d'un procés de somieig. Malgrat que la pel·lícula hagi estat rodada al cor d'Estrasburg, José Luis Guerín intenta mostrar la ciutat com un espai de trànsit controlat, com un laberint de ficció en què un home persegueix la dona diürna i acaba endinsant-se en els cercles de l'infern, descobrint a l'interior del bar unes figures nocturnes.

En la ciudad de Sylvia és sobretot un exercici extrem de depuració estilística. Guerín filma un personatge sense present, ni passat. Les dones que travessen la pantalla tenen més l'aspecte de presències que d'actrius dramàtiques. La càmera fixa no para d'explorar els sons de la ciutat, fins al punt d'acabar dissenyant una impressionant arquitectura sonora, entre el relat es transforma en unes poques ratlles de diàleg que acaben puntuant l'estructura minimalista. La depuració provoca a l'espectador la sensació de trobar-se davant una obra menor, en què de manera indirecta apareixen invocats els mons poètics de Dante, Petrarca i Gérard de Nerval. En la ciudad de Sylvia no fa més que demostrar que el futur del millor cinema contemporani no passa per les obres pretensioses, ni les produccions que pretenen tenir un registre major, sinó per les peces discretes, per les obres plantejades amb senzillesa formal. Guerín reivindica l'estètica de l'esbós per acabar de construir una obra lleugera que va molt més enllà de les aparences.





Guerín reivindica l'estètica de l'esbós per fer una obra lleugera que va més enllà de les aparences.




Títol original: Dans la ville de Sylvia. 2007.

Director: José Luis Guerín.

Intèrprets: Pilar López de Ayala, Xavier Laffite.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.