| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 28 de maig de 2024


diumenge, 2 de setembre de 2007
>

Els ciclistes denuncien que Barcelona no està preparada per a la nova ordenança

El risc que implicarà circular per la calçada amb altres vehicles o la falta d'aparcaments, principals queixes que formulen

FRANCESC ESPIGA. Barcelona
La nova ordenança de circulació de vianants i vehicles, ja en vigor, no serà un instrument vàlid per solucionar els problemes que pugui ocasionar la circulació de bicicletes en l'entramat urbà de Barcelona. És el demolidor diagnòstic que fan les principals entitats ciclistes, que alerten que cal fer canvis estructurals molt profunds a la ciutat perquè la nova normativa sigui efectiva. La principal queixa que exposen és que, a partir d'ara, les bicicletes es veuen abocades a moure's per la calçada, un espai saturat de vehicles motoritzats que circulen a una velocitat «excessiva», amb el risc que això implicarà per a la seguretat del col·lectiu. Les entitats també alerten que caldrà multiplicar per quatre el nombre de places d'aparcament existents per fer complir la nova ordenança.


+ Campanya informativa. Foto: ORIOL DURAN

Segons entitats com ara Amics de la Bici, Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i Espai Bici, la primera crítica, i potser la més important, que es pot fer a l'ordenança és de tipus conceptual. S'ha volgut fer creure, a parer d'aquests col·lectius, que a Barcelona hi ha un problema d'incivisme entre els més de 40.000 ciclistes que pedalen cada dia per la ciutat, i que es tradueix en conductes com ara circular per la vorera. El resultat és que la nova regulació posa essencialment l'èmfasi en l'apartat prohibitiu i punitiu.

Un dels apartats més controvertits són les restriccions que imposa l'ordenança pel que fa a la circulació de bicis per les voreres o espais de vianants. Per tant, hauran de fer-ho majoritàriament per la calçada. «En aquests moments això és impossible. La calçada és perillosa a causa de l'elevada velocitat dels vehicles motoritzats i l'elevat nombre», afirmen fonts de BACC, que recalquen que no hi ha una alternativa viària en forma de carrils bici: «En els últims quatre anys només s'han fet uns set quilòmetres per completar la xarxa bàsica de la ciutat, que està aprovada des de fa sis anys, però encara sense completar.» Des d'Espai Bici s'afegeix que els pocs carrils bici que hi ha a Barcelona, a més, estan situats en voreres, «unes zones que generen risc i conflicte amb els vianants». Per si això no fos prou, els que s'han habilitat a la calçada estan protegits únicament per una ratlla de pintura, «fet que no impedeix el seu ús per vehicles no autoritzats». «És imprescindible començar per protegir la bicicleta davant la resta de vehicles, per aconseguir que circuli per la calçada sense pressions», hi afegeix l'entitat. La pregunta del milió és: com fer-ho? Atès que Espai Bici ja no preveu que els carrers de Barcelona s'adaptin a l'ús dels ciclistes implantant mesures dràstiques, com ara limitar-ne la velocitat a 20 o 30 km/h, demanen que la Guàrdia Urbana apliqui «la mateixa pressió mediàtica i sancionadora per a tots els col·lectius». És a dir, que es multi amb severitat els vehicles que no compleixin amb la distància de seguretat que l'ordenança dicta que s'ha de mantenir amb un ciclista –1,5 metres pel lateral i 3 per darrere–. Amics de la Bici fa la mateixa lectura: «Si s'actués amb fermesa per fer complir l'ordenança als cotxes, la circulació amb bici seria més segura per a tothom, inclosos els vianants, ja que no caldria anar per la vorera.» Les entitats, però, dubten que hi hagi prou efectius per dur a terme aquesta monumental tasca de control.

Un dels articles de l'ordenança que també s'entreveu conflictiu és el de l'aparcament. Les bicicletes ja no es podran lligar als arbres o el mobiliari urbà, i el BACC vaticina que els més de 13.000 estacionaments de carrer que hi ha ara faran curt: «Tenint en compte la problemàtica de robatoris, cal multiplicar per quatre el nombre de places i fer-ne 25.000 durant el 2007».

Tot i que la nova ordenança ja està en vigor, la Guàrdia Urbana no començarà a sancionar els ciclistes que la incompleixin fins al proper dia 15. Mentrestant es farà una campanya informativa que consistirà a aturar, de manera aleatòria, els usuaris de bicicleta i lliurar-los un tríptic on es resumeix la nova normativa. Un material que també s'ha distribuït entre les entitats ciclistes.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Què diu la normativa

>Augmenten les vendes de llums i timbres

>Els ciclistes denuncien que Barcelona no està preparada per a la nova ordenança

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.