| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 20 d'abril de 2024


dissabte, 4 d'agost de 2007
>

Caos total a Renfe amb 600 viatgers atrapats

Mossos i bombers encerclen un tren avariat primer per assistir el passatge i impedir-li baixar i al final per evacuar-lo

X. MIRÓ P. MERCADÉ. Barcelona
El divendres dia 3 d'agost del 2007 ha enfonsat Renfe en el caos i el desgavell encara mai vist, l'endemà mateix de la visita a la ciutat del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero. Ahir, Rodalies va viure, si no el pitjor, el segon pitjor incident registrat en aquesta muntanya russa que ja dura deu mesos. Un tren avariat que va avançar i retrocedir per escapar-se d'un forat sense sortida a Sants va tenir atrapats al seu interior 600 passatgers durant gairebé tres hores. Renfe va demanar ajuda urgent a Mossos d'Esquadra i bombers perquè, primer, els subministressin aigua i els ventilessin sense deixar-los baixar dels vagons a les vies per motius de seguretat. Finalment, també a petició de Renfe, els van evacuar per les vies fins a les andanes.


+ El vestíbul de l'estació de Sants es tornava a convertir ahir al vespre en un espai on milers de persones desconcertades s'aglomeraven. Foto: ANDREU PUIG.

A les 18.36 hores d'ahir, un tren de dos pisos amb centenars de passatgers, 400 segons Renfe i 600 segons els Mossos, sortia de l'estació de Sants en direcció a Sant Vicenç de Calders. A dos quilòmetres i mig de l'estació, s'avariava a l'altura de la Torratxa, a la plataforma a cel obert de vies, i començava a bloquejar la línia C2 de Rodalies i la C10 que uneix la ciutat amb l'aeroport, en ple agost turístic. A les 18.51, els Mossos d'Esquadra rebien una trucada de Renfe demanant-los ajuda. A les 19.12 hores els bombers també rebien la petició d'ajuda de la companyia. Es tractava d'assistir els passatgers amb aigua, abaixant les finestres per ventilar els vagons de la calor i atenent d'urgència alguna possible evacuació en cas d'emergència sanitària. Perquè, per motius de seguretat, Renfe no permetia que els passatgers baixessin dels vagons. La companyia estudiava si valia la pena evacuar el tren o arreglar l'avaria allà mateix per fer retornar el comboi fins a Sants i desallotjar-lo. Finalment es va optar per la segona possibilitat i els mecànics van arreglar el comboi al mig de les vies mentre Mossos i bombers l'encerclaven per evitar intents de fugida del passatge.

A les 20.19 hores, el tren arrencava en direcció a l'estació però s'aturava en sec en dues ocasions, ja als túnels, on alguns viatgers amb la paciència esgotada decidien baixar a les vies. A petició de Renfe, Mossos, guàrdies urbans de Barcelona i policies locals de l'Hospitalet els ho impedien. A 400 metres de l'estació de Sants, el comboi s'enganxava al canvi d'agulles i es parava enmig del túnel definitivament. A les 21.00 hores, Renfe ordenava l'evacuació del tren i, dues hores i mitja després de pujar-hi, es permetia saltar a les vies als centenars de passatgers atrapats. Amb un cordó de personal de Renfe i de Mossos d'Esquadra, els viatgers caminaven metres túnel endins fins a les andanes de l'estació de Sants.



CRISI A LES ESTACIONS


Mentre això passava a les vies, primer a cel obert i després al túnel, a les estacions de Sants i Passeig de Gràcia s'imposava el caos. El personal d'atenció al client suava perquè, com explicava alguns passatgers «no sabien res, deien que no rebien cap informació des del centre de control». «Semblava que estiguessis parlant amb un operador d'una companyia de telèfon, deia l'Ester Llatser. «Un et deia que miressis per les pantalles, però la informació no estava actualitzada, quan els ho explicaves et deien que escoltessis els missatges de megafonia però tampoc donaven cap informació, era com un peix que es mossega la cua», explicava. L'Ester deia que «habitualment» agafava el Talgo per anar a Tarragona i estalviar-se les cues del cap de setmana. Evitarà sempre més agafar un tren, assegurava. «Per què volem el TAV si oferim aquest servei, es preguntava.» La desinformació es reproduïa dins dels trens. Uns passatgers que havien de sortir cap al Prat es van estar uns deu minuts en un tren aturat a l'estació de Sants, esperant que arrenqués. Els van dir que havien de canviar de comboi. Van fer-ho i en aquest altre tren s'hi van estar quaranta minuts més esperant. Tampoc va arribar a sortir de Sants. Finalment, un dels informadors amb megàfon els va dir que havien d'agafar un autobús que els deixaria a l'aeroport. Ningú no sabia, però, si el bus pararia o no abans a l'estació del Prat.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Robatori abans del caos

>La policia desallotja Passeig de Gràcia

>«Això és tercermundista!»

>Renfe s'enfonsa en el caos

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.