| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 3 de maig de 2024


dissabte, 28 de juliol de 2007
>

Punt i a part. Els sindicats diuen que la situació laboral ha empitjorat l'últim any

La rotació de personal pels sous baixos es tradueix en un mal servei al viatger

R.M. BRAVO. El Prat de Llobregat
El director de l'aeroport de Barcelona, Fernando Echegaray, ha assegurat que s'han reforçat els serveis per evitar fets com els de l'any passat. Echegaray ha afirmat que aquella vaga «ja forma part de la història» i que està tot preparat perquè l'operació sortida d'estiu es desenvolupi dins de la més «absoluta normalitat». Els sindicats confirmen que no es donen les circumstàncies per repetir una vaga similar, però asseguren que la situació laboral ha empitjorat l'últim any.


+ Passatgers que volaven ahir, facturant als taulells. Foto: GABRIEL MASSANA

«No es repetirà una vaga com la de l'any passat perquè abans hi havia 2.000 treballadors a Iberia. Ara no hi ha unitat per fer una vaga». Així ho asseguren des del sindicat CGT, que argumenten que un cop Iberia va perdre el servei de terra, la plantilla que va protagonitzar la vaga es va disgregar en diferents empreses: d'una banda, Iberia fa el seu propi handling , amb 648 treballadors dels 2.000 anteriors. D'una altra, ha creat una unió temporal d'empreses amb Groundforce, amb 700 empleats cedits d'Iberia, que dóna servei a diferents companyies. A més, Iberia va subrogar 224 empleats a Groundforce, Newco i Flightcare, empreses a les quals també van anar a parar treballadors d'Eurohandling, el segon operador fins al 2006 del servei de terra del Prat.

A Groundforce, Newco i Flightcare, segons els sindicats consultats –CCOO, CGT, UGT i l'independent CISA–, el personal cobra de manera diferent segons la seva procedència. Els que provenien subrogats d'Iberia han pogut mantenir les condicions del conveni d'aquesta empresa, el de més qualitat. Però els que han estat contractats directament per les noves concessionàries del servei de terra perceben un sou més baix. Per exemple, a Newco es dóna la circumstància que, per fer la mateixa feina, un operari que ve d'Iberia cobra uns 1.450 euros, el que va ser subrogat d'Eurohandling percep 1.100, el que ve de Spanair, 950 i el que ha estat contractat del carrer, 850. «Una persona que cobra 850 euros per fer torns rotatius, inclosos caps de setmana, si troba una cosa millor, marxa sense ni tan sols avisar», expliquen fonts de la CGT. Miguel Ángel Sánchez, delegat de CISA, hi afegeix que «és inaguantable la rotació contínua de treballadors, no es dóna bon servei» a causa de la pèrdua de personal especialitzat.

A més de la rotació de personal, una queixa freqüent entre els sindicats és la manca de formació i la pressió excessiva sobre els treballadors. «Si abans es descarregava un avió entre quatre o cinc, ara ho han de fer dues persones», denuncien. «A més, sovint han de treballar sense guants ni sabates de seguretat», asseguren els sindicats, que també lamenten que s'estan donant casos de pluriocupació en diferents companyies per poder complementar el sou.

Totes aquestes circumstàncies tenen com a conseqüència un mal servei que, segons assenyala CCOO, «se centra en la saturació de taulells i controls d'accés a les portes d'embarcament. També hi ha molts problemes amb els lliuraments d'equipatge que han provocat reiterades queixes dels viatgers». Ni Newco ni Groundforce, les dues empreses amb més personal, han contestat al respecte a requeriment d'aquest diari.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Punt i a part. L'Estat encara no ha recuperat els 7,4 milions que va perdre amb la vaga del Prat

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.