| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


dimecres, 20 de juny de 2007
>

Nous reptes de l'educació física

L'educació física forma part del món modern i ens mostra no solament una activitat efervescent de constant renovació, sinó, a més, una contínua voluntat de ser protagonista de l'educació

opinió
Inspector de l'àrea d'educació física


CARLES JARDÍ PINYOL..

+ L'autor reflexiona sobre els reptes de l'educació física. Foto: DANI VILA

Els nous temps ens porten cap a nous enfocaments de l'educació física. Actualment la nostra societat està marcada pels problemes derivats de la integració, la cohesió, la salut i la participació de l'entorn vers l'educació. Aquests problemes requereixen actuacions fermes del món educatiu i un replantejament específic en l'aplicació de l'àrea d'educació física. En aquest sentit apareixen, en els darrers anys, noves tendències, com ara la investigadora i la integracionista, mencionades per Molina Bedoya i Víctor Alonso (2005), i la de salut, desenvolupada sobretot per Devís i Peiró (1992) i Delgado i Tercedor (2002), que complementen les ja existents (psicomotricista, motricista, esportiva, etc.).

Els professors d'educació física històricament sempre han estat la punta de llança que ha afrontat aquestes situacions, tot i que han passat i passen massa desapercebuts. La formació universitària dels professionals de l'educació física, des de l'inici de la professió regularitzada, ha tingut uns enfocaments moderns que, des de la metodologia, la sistemàtica, la didàctica, la psicologia, la fisiologia i passant per l'anatomia, ha nodrit el professor de recursos per facilitar aquesta important tasca. Ara, a més, la formació dels mestres especialistes en educació física ha permès incidir en la primària, posant qualitat en aquesta etapa. Professors i mestres han d'anar tots a una per garantir bones maneres de fer, coordinació i donar sentit a l'educació integral i integrada.

En aquest sentit, el dia 6 de juny tingué lloc una jornada de treball, promocionada pel Departament d'Educació i inaugurada pel director dels serveis territorials, senyor Zacarías Henar, que ajuntà professors i mestres d'educació física i que serví com a cloenda del curs i del treball començat coordinadament des de fa dos cursos acadèmics, entre els grups de Tarragona, el de Salou i el de la zona del Morell i Constantí. Fou una jornada de posada en comú i de valoració dels acords posats en pràctica.

A més, serví per informar del programa de l'esport a l'escola promocionat per la secretaria general de l'Esport i el Departament d'Educació; per presentar el programa Dýnamis aplicat als alumnes d'ESO per combatre els problemes derivats del sedentarisme i que estan aplicant amb èxit els IES de Torreforta i Campclar; per presentar els estudis de formació professional relacionats amb la pràctica de l'activitat física i els esports que s'estudien a l'IES Calípol·lis de Tarragona; i per presentar les activitats desenvolupades pel seminari permanent de formació i pel seminari de formadors de l'ICE-URV. Clogué la jornada Conxita Mayos, cap del servei d'ordenació curricular del Departament d'Educació, que explicà les línies principals de la LOE.

La nova llei que regula l'ensenyament i que començarà a aplicar-se amb vista al proper curs escolar, marca unes línies d'actuació pròpies de l'àrea d'educació física que passen pel desenvolupament personal de l'alumne com a efecte directe de l'activitat física, tot assumint actituds i valors adequats a la gestió del cos i la conducta motriu. I passant per aquelles competències bàsiques, basades en la utilització del cos com a element de relació i interacció amb el món; en el coneixement, la pràctica i la valoració de l'activitat física per preservar la salut; la competència social i ciutadana, ja que ajuda a aprendre a conviure, acceptar les regles per al funcionament col·lectiu, la participació i el respecte envers les diferències i conèixer les possibilitats i limitacions pròpies i alienes; el coneixement d'un mateix i de les pròpies possibilitats i mancances, l'autosuperació, la perseverança i l'actitud positiva, i l'organització individual i col·lectiva contribueixen a la competència i l'autonomia i iniciativa personals.

Tot i això, l'educació física pateix les conseqüències de l'aplicació de la LOE, amb la pèrdua d'hores de dedicació. En la primària passa de les 2,5 hores setmanals que fins ara tenia i que pocs centres aprofitaven, a 2 hores; i en la secundària, tot i continuar amb el mateix sumatori de 2 hores setmanals, desapareixen els crèdits variables que fins ara havien estat un complement molt bo, aprofitat en molts centres.

La trobada dels professionals de l'educació física de Tarragona continuà, a la tarda, amb la conferència sobre les competències bàsiques en l'educació física, de l'Enric Sebastiani, a la URV, que formava part també de la cloenda del treball realitzat pel Seminari de Formadors de l'ICE-URV. Fou una videoconferència compartida amb el grup de les Terres de l'Ebre.

L'educació física forma part del món modern i ens mostra no solament una activitat efervescent de constant renovació, sinó a més una contínua voluntat de ser protagonista de l'educació i de la utilització de les noves tecnologies. El treball relacionat sobretot amb la integració social i sobre els aspectes més importants derivats de la salut, reclama a les institucions un major reconeixement i un canvi de tendències.

La modernització de l'educació física passa també per la modernització dels seus professionals, i aquests estan bastant al dia.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.