| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


dijous, 7 de juny de 2007
>

Llum verd al túnel del TAV

L'Estat desencalla el projecte amb la declaració d'impacte ambiental, que estava pendent des de feia un any

D.M P. M.. Barcelona
El projecte del tren d'alta velocitat (TAV) pel centre de Barcelona s'ha desencallat. El Ministeri de Medi Ambient va emetre ahir la declaració d'impacte ambiental favorable al traçat que ha d'unir les estacions de Sants i la Sagrera passant pel carrer Provença, un tram de la Diagonal fins a trobar el carrer Mallorca on anirà a tocar la Sagrada Família. El document de Medi Ambient era imprescindible per tirar endavant aquest traçat pel mig de la ciutat. La declaració d'impacte ambiental, però, es va fer esperar. El mes de gener passat, Medi Ambient va demanar informació addicional a diferents organismes de la Generalitat com la direcció general de Patrimoni Cultural per valorar amb exactitud les possibles afectacions de les obres del TAV a la Sagrada Família.


+ Una vista aèria de l'Eixample per sobre de la Sagrada Família. Foto: ANDREU PUIG

El Ministeri de Medi Ambient va emetre ahir la declaració d'impacte ambiental favorable al projecte del tren d'alta velocitat (TAV) pel centre de Barcelona presentat per l'Estat, la Generalitat i l'Ajuntament, l'abril de l'any passat. Amb aquest document, doncs, Medi Ambient assegura que no hi ha cap perill perquè el túnel del TAV creuï la ciutat, unint les estacions de Sants i la Sagrera passant pel carrer Provença, un tram de la Diagonal fins anar a trobar el carrer Mallorca on toca la Sagrada Família.

La declaració d'impacte ambiental, però, s'ha fet esperar. A principis d'any, el Ministeri de Medi Ambient va demanar informació addicional a diferents organismes de la Generalitat com l'Agència Catalana de l'Aigua i la direcció general de Patrimoni Cultural amb l'objectiu de valorar amb exactitud les possibles afectacions de l'obra del TAV al temple de Gaudí. Segons l'informe, l'execució de la pantalla de protecció que es farà al carrer Mallorca a tocar els fonaments del temple, són suficients per no malmetre aquest monument patrimoni de la humanitat. El document de Medi Ambient assegura que, abans de començar les obres, es farà «una prospecció intensiva del traçat, amb l'execució de sondejos». Tot i això, el Patronat de la Sagrada Família, per la seva part, ja ha anunciat que emprendrà accions legals per aconseguir evitar la construcció del túnel i el posterior pas continuat de trens pel subsòl del temple (vegeu pàgina següent).



POLÈMICA POLÍTICA
La decisió del Ministeri de Medi Ambient arriba just quan a Barcelona s'inicia una etapa política incerta amb la qüestió del traçat de l'alta velocitat. El PSC i ICV-EUiA s'han quedat sols defensant l'actual traçat, i el pas d'ERC a l'oposició augura un front comú dels grups que s'oposen al traçat pel carrer Mallorca. De fet, el PP ja ha anunciat quina serà la primera moció amb què inaugurarà el mandat municipal: instar el govern de l'Estat a aturar immediatament el projecte i obrir un procés per consensuar un traçat alternatiu. CiU tampoc vol el recorregut actual i aposta pel corredor del Vallès, mentre que ERC creu que el millor seria fer passar el túnel pel carrer Aragó. El PSC i ICV-EUiA, per la seva banda, asseguren que l'obra serà segura i que és necessària per desenvolupar l'estació de la Sagrera i tota la transformació urbanística del nord de la ciutat que hi va associada. Els dos grups han quedat en minoria al municipi.

El rebuig al túnel va començar arran dels fets del Carmel. La por i la desconfiança cap a l'obra pública va fer néixer una plataforma veïnal a l'Eixample i al Clot, que reclamava el trasllat del traçat cap als barris del litoral amb l'argument que estan menys poblats. El PP hi va donar suport de seguida, mentre que CiU va aprofitar que el Ministeri de Foment retirava unilateralment l'estació del passeig de Gràcia prevista al projecte inicial per desmarcar-se del túnel del TAV i apostar pel Vallès. Esquerra, per la seva banda, va decidir quan faltaven pocs mesos per a les eleccions recordar que l'any 2002 defensava el traçat d'Aragó.



SIS TRAÇATS
En el traçat del TAV pel centre de la ciutat la tercera no ha estat la vençuda sinó la sisena. L'abril de l'any passat van presentar el sisè i últim projecte del pas del tren d'alta velocitat pel mig de Barcelona. La primera iniciativa, però, data del 1998, quan es pretenia que el TAV creués el Vallès i arribés a la capital catalana passant per Montcada i Reixac. A mitjan del 2002, s'optava perquè passés per l'actual túnel d'Aragó i el nou pas pel carrer Mallorca s'hauria destinat als trens de rodalies. A l'estiu d'aquell mateix any, ja hi havia un canvi i s'optava per passar pel carrer Mallorca. El 2004 va prendre força l'opció Mallorca, però el Patronat de la Sagrada Família s'hi va oposar i va aconseguir que el TAV esquivés el temple anant pel carrer València. A final del 2004 es va decidir que passés pel carrer Provença i dos anys més tard va tornar a canviar per fer-lo passar per Mallorca, tot i la forta oposició que va trobar en les associacions de veïns.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Tres informes encarregats per la Sagrada Família desaconsellen el TAV per Mallorca

>No aposten per cap traçat alternatiu

>Desallotgen una de les cases danyades fa mesos al Prat per les obres del túnel ferroviari

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.