El consell assessor del tabaquisme a Catalunya ho té clar: «Es recomana desenvolupar un decret que vagi més enllà» de la llei estatal, segons va explicar ahir el president de l'ens, Joan Ramon Villalbí. Això, a la pràctica, significa que s'aposta perquè tampoc no es pugui fumar als bars i restaurants de menys de 100 metres quadrats, però el Departament de Salut no té la intenció de prohibir el tabac als locals petits. Tal com va assegurar ahir la consellera de Salut, «existeix una llei estatal amb moltes desigualtats de compliment i de consens social en funció del territori» i no serà «fins al 2008 just després de les eleccions generals a l'Estat espanyol que es prendrà una consideració sobre el tema». D'aquí es desprèn que el debat sobre l'enduriment de la llei actual dependrà del color polític del pròxim govern espanyol. Geli també va dir que cal «arribar a un punt de consens amb el sector de la restauració i amb els ciutadans», però, segons diverses enquestes, la majoria de la població es mostra a favor de la prohibició total. Tot i així, els catalans són més contundents, ja que nou de cada deu en són partidaris, mentre que a l'Estat només un 65% ho consideren necessari.
El director general de Salut Pública, Antoni Plasència, va explicar que a Catalunya, en els últims setze mesos, s'han fet 14.183 inspeccions, «una xifra que representa més de la meitat de tots els controls que s'han fet al conjunt de l'Estat». En aquest sentit, va dir que, del total, uns 2.400 locals no complien la normativa i que es van obrir 137 expedients, dels quals «la majoria acabaran amb una sanció».
MENYS FUMADORS
L'entrada en vigor de la llei antitabac va motivar molts fumadors a abandonar els cigarrets per sempre. Segons dades de Salut, 43.000 persones van aconseguir deixar el tabac al llarg del 2006 des dels serveis d'atenció sanitària. La majoria, més de 37.000, ho van fer a través dels centres d'atenció primària (CAP), 400 eren persones ingressades en algun hospital que van rebre ajuda per deixar el tabac, i 2.350 eren fumadors que van seguir tractaments farmacològics gratuïts. Aquest darrer grup estava format per persones «vulnerables», com és el cas dels pacients que tenen afeccions cardiovasculars o que esperen un fill. Segons va explicar ahir Plasència, el programa Salut i Barris també donarà suport farmacològic a les persones que estiguin en risc d'exclusió social.
De tota manera, tres de cada deu persones continuen fumant i un 73% són persones de 15 a 44 anys. Segons dades del Departament de Salut, un 48% dels fumadors volen deixar el tabac. El Departament de Salut ha posat en marxa una línia telefònica per ajudar els ciutadans a deixar de fumar. A través del telèfon de Sanitat Respon (902 111 444), un equip d'infermeres atén, a qualsevol hora del dia, les peticions dels pacients. El primer contacte serveix per determinar el grau de motivació i dependència, moment a partir del qual s'arriba a un pacte. Les infermeres faran un «acompanyament telefònic» cada dos mesos.