Una mar de sentiments va envair ahir l'antiga Universitat Laboral de Tarragona, avui convertida en el Complex Educatiu, i que durant la jornada d'ahir va celebrar l'acte central del seu cinquantè aniversari. L'emoció, les abraçades, les rialles i les anècdotes van ser una constant en totes les converses de le més de 1.300 persones que van tornar a la que havia estat la seva llar de joventut. La majoria d'ells van descriure la trobada amb una sola paraula, «nostàlgia». Una nostàlgia, però, feliç, perquè com deia un d'ells, la Laboral els va donar a tots ells uns bons anys i uns bons estudis en un moment polític i social molt complicat a l'Estat espanyol. Per a molts d'aquests fills d'obrers els estudis a la Laboral van ser la gran oportunitat que els va facilitar, anys més tard, la introducció en el món laboral. Tot i així, la majoria no recordaven les classes o el que estudiaven en si mateix, sinó tot allò que envoltava el fet de ser allà.
La vida a l'antiga universitat Laboral no ha mort mai però el canvi dins d'aquest complex dissenyat com una ciutat ha estat radical. En els primers anys els alumnes, provinents de tot l'Estat, s'hi passaven anys, alguns entre vuit i deu, estudiant i vivint a les residències. Avui els dos instituts d'educació secundària encara apleguen un miler d'estudiants cada dia i hi ha unes tres-centes persones que passen la setmana a la residència. Però ara és només la setmana, mentre que abans eren mesos sencers en què els alumnes no podien tornar a casa.
La Laboral ha canviat com ho ha fet la societat. Així ho diuen la majoria de persones que van entrar als inicis i que encara hi són. N'hi ha pocs, però, encara n'hi ha. Persones que han vist la transformació de la Laboral universitat Francisco Franco quan es va inaugurar, Centre d'Educació Integral després i Complex Educatiu de Tarragona, des del 1985 que no ha estat ni física ni estructural, sinó un canvi radical de la vida a l'interior del complex. S'hi mantenen les residències, no totes, i el teatre, el més gran de Tarragona i també el més desaprofitat. Coincidint amb la celebració de l'aniversari s'ha generat la incògnita del futur del complex. Fa temps que s'ha esvaït el debat de la seva situació, o el que seria el mateix, la seva desaparició. Ara, les converses entre la Laboral i el Departament d'Educació passen per fixar millores del recinte i diversificar l'oferta.