| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 27 d'abril de 2024


dijous, 29 de març de 2007
>

El joc de les matemàtiques

La UB organitza una jornada lúdica per apropar aquesta disciplina als preuniversitaris

la contra

MARIA ALTIMIRA.

Aprendre a calcular la probabilitat de guanyar en una partida de pòquer, de dòmino, de la ruleta o jugant al cupó i a la Primitiva és possible a la Facultat de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona (UB). Ahir el claustre d'aquest històric edifici, situat a la plaça Universitat, va ser la seu de la setena edició de Matefest-Infofest, una trobada destinada a mostrar la cara més lúdica i entretinguda de les matemàtiques, una de les assignatures més àrdues de l'etapa escolar i una llicenciatura universitària que ha registrat un important descens pel que fa al nombre de matriculats durant els últims anys. La informàtica, des de l'anterior convocatòria, és l'altra protagonista de la trobada.

«Aquest curs només 150 alumnes han entrat a les diferents universitats de Barcelona per estudiar matemàtiques. Fa 10 anys aquesta xifra era tres cops més gran», va advertir el cap d'estudis d'aquesta especialitat a la UB, Antoni Benseny, en sintonia amb Jordi Canela, estudiant i un dels organitzadors de l'esdeveniment, que assenyalava la necessitat de formar nous matemàtics. «Aquí jo conec tots els alumnes. Som tan pocs que, de vegades, sembla que estiguem en família», va explicar l'universitari.

Uns 1.000 escolars van passejar bocabadats pel descobriment de jocs de taula mil·lenaris com ara el Go, oriünd de la Xina i en què els jugadors utilitzen pedres blanques i negres per conquerir fins a l'últim bocí del taulell i es veuen obligats a cercar l'enemic per tal d'eliminar-lo, i un robot joguina connectat a l'ordinador amb una placa d'interruptors elèctrics que mitjançant un software i en funció dels bits actius es movia, girava i aixecava els braços com si es tractés de l'R2D2. El caràcter didàctic de la trobada, amb 21 parades i tres xerrades, també va incloure una traducció acústica d'aquesta ciència abstracta en què les operacions s'expressaven a cop de pentagrama i amb ritmes i sons més propis d'una versió ortodoxa de la música electrònica.

Clàssics, com ara els escacs i el tangram, també van tenir un paper destacat en aquesta darrera edició, que va incloure el trofeu Sant Jordi i en què els seguidors de Kaspàrov podien aspirar a tres trofeus i vuit medalles. Tot i així, l'entrada no vetava els més novells. Unes advertències escrites en guix dominaven l'aula presa pels silencis pensants dels jugadors: «Obligació de dir donar escac» o «Les fitxes no es poden moure cap enrere».

A l'estand dels jocs de lògica el repte era la resolució de problemes de diferent naturalesa. «III-II=IV», un exercici que consistia a canviar la posició d'un escuradents per tal d'aconseguir que el resultat quadrés amb l'operació, competia amb un problema numèric: «Vols coure un ou exactament durant 10 minuts. Com ho podries fer per controlar el temps si només tens dos rellotges de sorra, un que mesura quatre minuts i l'altre set?

Gaudí i les formes hiperboloides, helicoides i conoides de la seva obra també van tenir paradeta a Metafest-Infofest. Una curiositat de l'obra magna de l'arquitecte català: en una de les parts exteriors de la Sagrada Família hi ha un criptograma basat en la persona de Crist. La suma en qualsevol direcció dels nombres que hi ha en les 16 caselles dóna com a resultat 33.

En el marc de la trobada es va retre un homenatge al suís Leonhard Euler, probablement un dels matemàtics més grans de la història, i es van fer les conferències Nusos, llaços i embolics i La teoria dels jocs.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.