| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 30 d'abril de 2024


dimarts, 6 de març de 2007
>

Busos d'argent

La cooperativa sabadellenca de transport TUS fa 25 anys i ho celebra amb una rua de vehicles històrics

el reportatge

EMILI AGULLÓ. Sabadell


 Foto: E.A.

UN TOMB PEL TRANSPORT URBÀ DEL DARRER SEGLE. Els 25 anys de la TUS són molts menys que els que acumulen alguns dels busos que van circular per Sabadell. La cooperativa, però, viu un moment dolç, amb una flota rejovenida i unes dades de passatge en ascens des del 2001.

L'eix central de Sabadell va adquirir dissabte un regust nostàlgic amb la circulació d'autobusos de diverses èpoques del segle passat. La cooperativa local Transports Urbans de Sabadell (TUS) volia celebrar el seu primer quart de segle de vida d'una manera original, i va aplegar un nodrit mostrari de vehicles construïts entre el 1929 i l'any passat, que van prestar servei gratuït a les línies 1 i 2.

L'autobús més vell, però, un Ford AA amb més de 75 anys de vida, no va poder aguantar el ritme. De la resta, el més destacable era un flamant Dodge del 1939 propietat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Però tampoc no es podien obviar els antics models Pegaso articulats que van acabar els seus dies de servei actiu pels costeruts vials de la Universitat Autònoma. Per als veïns, però, els models més familiars i simbòlics eren dos dels primers Pegaso de la TUS, exponents dels primers vehicles que la companyia va adquirir a la dècada dels vuitanta i que van circular pels carrers fins fa relativament poc temps, tot i que només en casos excepcionals per reforçar el servei.

Pel que fa a la TUS, a banda dels autobusos més moderns, els vianants van poder-se traslladar als inicis de la cooperativa, constituïda el 1982 amb un capital de 40 milions de pessetes i la feina de 80 treballadors. L'empresa va redefinir l'esquema de línies i ha anat introduint ajustos en el mapa fins a l'actualitat. L'any passat, amb onze itineraris en funcionament, van superar els 13,4 milions de viatgers.

El cotxe número 4 de la cooperativa, de l'any 1982, s'ha rehabilitat per a l'ocasió, mentre que un altre dels vehicles que pertanyia a la cooperativa sabadellenca, però una mica més modern, és propietat d'un dels socis de l'Associació per a la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA), que ha col·laborat en l'organització de la festa. Els vells autobusos, lluents com si acabessin de sortir de fàbrica, van protagonitzar una rua festiva pels carrers dissabte a la tarda. I diumenge al matí es van concentrar al parc Catalunya perquè tothom els pogués veure de prop.

Vuit dels models que s'han vist a Sabadell pertanyen a l'ARCA, una entitat jove amb uns 50 socis que s'han fet càrrec de busos que anaven pel camí del desballestament. L'antic Pegaso articulat que han repintat amb els colors vermell i crema de TMB ha estat protagonista, fa poc, en la pel·lícula Salvador , per rememorar la Barcelona del 1970. Ara preparen una altra activitat anomenada Ral·libús, en què pretenen recórrer diversos municipis del Vallès Occidental amb una sèrie de línies servides per vehicles clàssics.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.