| |||||
|
diumenge, 4 de febrer de 2007 > Repensar la universitat
L'apogeu de les carreres mèdiques i el declivi d'algunes de lletres, claus de la transformació del mapa universitariMONTSE CARTAÑÀ. Tarragona El fort increment de la demanda per estudiar alguna de les tres carreres que conformen la branca de ciències de la salut i el declivi d'alguns estudis de lletres són algunes de les claus que ajuden a explicar la profunda transformació experimentada pel mapa universitari en els últims anys. Govern i rectors estudien ara una reforma que podria quedar enllestida en un any i que passa per corregir el profund desequilibri entre oferta i demanda que hi ha en algunes des les carreres que s'imparteixen en les set universitats públiques. Segons dades de l'Atlas de la España Universitaria, publicat recentment, a Catalunya hi ha 39 carreres amb menys de vint alumnes en el primer curs. En el pol oposat, n'hi ha 32 en què la demanda supera l'oferta en tots els centres on s'imparteixen.
L'oferta de places de medicina a les universitats públiques s'hauria de multiplicar per tres si es volgués fer front a la demanda de futurs universitaris que volen fer aquests estudis en primera preferència. L'increment d'un 8% en el nombre de places autoritzat per l'Estat l'any passat no ha servit per afrontar un canvi de tendència que molts relacionen amb el dèficit de metges que hi ha a la sanitat pública. Medicina i infermeria són dues de les titulacions en què més ha augmentat la demanda els últims anys. Un cas semblant es troba en gairebé totes les carreres de ciències de l'educació, que cada any desperten més l'interès dels joves catalans. En el pol oposat hi ha quasi totes les titulacions de la branca d'humanitats. Les filologies, per exemple, han tingut una davallada d'alumnes i ara com ara es troben, juntament amb algunes enginyeries tècniques especialitzades, en els últims llocs pel que fa a ocupació de places. La publicació, a principis del mes de gener, de l' Atlas de la España Universitària un extens treball fet per experts de la Universitat de Cantàbria i les dades fetes públiques pel Departament d'Universitats han posat de manifest el desajustament entre la demanda i l'oferta en moltes titulacions i ha obert el debat sobre com reajustar el mapa d'ensenyaments superiors, pendent de l'adaptació al sistema europeu d'educació superior. «Necessitem especialistes en tot, i per això s'han de formar», afirma Pere Torra, subdirector general d'Universitats. Un altre problema és «veure si cal oferir totes les titulacions arreu i saber com les hem d'organitzar». Augmentar el nombre de places d'una carrera no és una tasca fàcil «cal fer un estudi a fons», diu Torra i la decisió final sempre acaba en mans del Ministeri d'Educació, que té l'última paraula. Però la pèrdua d'alumnes d'aquests anys no recau només en els estudis d'humanitats, tot i que són principalment aquests els que tenen una matrícula més baixa. Algunes enginyeries han tingut també una pèrdua important d'alumnat. L'oferta és molt abundant i cada vegada hi ha enginyeries més especialitzades en àrees concretes. Torra explica que les enginyeries es troben també amb un altre problema, molt diferent del de les humanitats: la majoria d'estudiants de les enginyeries són homes, i en canvi «en el conjunt del sistema universitari català les dones són majoria», explica. En enginyeria hi ha casos excepcionals, com és ara el de la Universitat de Lleida (UdL), on algunes de les titulacions d'aquesta branca tenen entre sis i deu alumnes. En molts casos, la davallada d'estudiants es deu també als problemes de sectors determinats. És el cas, per exemple, de la indústria agroalimentària. És un dels sectors més potents però amb situacions problemàtiques, un fet que pot explicar per què actualment només hi ha deu alumnes que han triat fer aquesta titulació a la UdL. Les ciències tampoc s'escapen del creixent desinterès dels joves: matemàtiques, geologia i estadística vegeu gràfic de la pàgina anterior són només alguns dels exemples de les titulacions d'aquesta branca que no han estat capaces de mantenir el nombre d'estudiants en els últims cursos. Però si el nombre d'estudiants universitaris es manté i fins i tot incrementa (33.862 el curs 2000- 2001 i 33.971 el curs passat) es deu a l'augment del nombre de titulacions de primer i segon grau que hi ha hagut els últims cursos. Un exemple seria la carrera de criminologia, creada fa pocs anys i que en pocs cursos gairebé ha doblat la demanda. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>El mapa de la universitat es transforma i obliga a repensar-la |
|