| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


dijous, 14 de desembre de 2006
>

Mestres i sindicats veuen innecessària l'hora extra de castellà

El conseller Maragall defensa el decret de mínims aprovat pel govern estatal

M.CARTAÑÀ. Tarragona
«No hi ha cap raó que justifiqui que calgui una hora més de castellà.» La majoria dels sindicats de l'ensenyament, representants de directors i de mestres de primària coincidien ahir a sentenciar amb aquesta frase la decisió, inclosa en el nou decret d'ensenyaments mínims en l'educació primària. Mentre, el conseller d'Educació, Ernest Maragall assegurava que no es conforma «amb el nivell actual de la llengua castellana que tenen els nois i noies de Catalunya».


+ Imatge d'arxiu d'una escola de primària de Sabadell. Foto: E.A.

Tant els sindicats de l'educació com els professors i directors han coincidit a manifestar que la proposta del Ministeri d'Educació d'incrementar una hora més la llengua castellana a les escoles de primària a partir del curs vinent no té raó pedagògica. Carles Mata, president d'Axia, l'associació de persones que exerceixen o han exercit càrrecs de direcció a l'educació pública deia que «no hi ha un nivell inferior de castellà» i creu que la mesura «és de tipus polític». Ara apunta que cal decidir si envaeix competències i en el cas que no ho faci «s'han de reorientar les matèries de primària i reestructurar els horaris», aprofitant la sisena hora. Irene Balaguer, de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, coincideix en part amb aquestes argumentacions i creu, a més, que aquestes decisions «s'allunyen de la manera d'aprendre del segle XXI», en què el mestre ha de poder adaptar les classes en cada cas, depenent dels alumnes que la integrin.

Rosa Cañadell, del sindicat USTEC, apuntava que caldria «adaptar la realitat lingüística de cada centre» ja que hi ha escoles, diu, que tenen molts alumnes sud-americans «a qui els fan més falta hores de català». Tant CCOO com UGT creuen que hi ha temes més importants al decret «i el que s'ha de fer és deixar autonomia als centres perquè decideixin», apunta Josep Miquel Lacasta, de CCOO. Per David Medina, de la UGT no és bo magnificar aquest tema «ni polititzar-lo», com creu que s'està fent quan «es parlen de coses molt més importants com ara la incorporació de l'educació per la ciutadania». La FAPAC, la federació que reuneix les associacions de pares d'alumnes, va declinar ahir fer declaracions perquè avui els seus responsables es reuneixen amb Maragall per tractar aquesta qüestió.



MARAGALL EL DEFENSA
El conseller d'Educació, Ernest Maragall, va assegurar ahir que no es conforma «amb el nivell actual de llengua castellana dels nois i noies de Catalunya». En declaracions a un programa de Catalunya Ràdio –on va intervenir a petició seva–, Maragall va dir, a més, que el decret no afectarà el català a les escoles i va considerar que seria positiu que els joves comencessin «una mica abans» a estudiar castellà.

La Generalitat haurà d'aprovar entre el febrer i el març el decret adaptant-se als mínims que fixa el Ministeri d'Educació i Ciència. Això no es podrà fer fins que no s'hagi emès el dictamen que ha de decidir si el decret envaeix competències del govern català. Segons deia ahir el conseller Ernest Maragall, aquesta hora de més de llengua castellana no té per què anar en detriment de les de català. Però en vista de la possibilitat que alguna matèria comuna es pugui impartir en castellà, el sindicat dels Països Catalans va enviar un comunicat en què rebutjava aquesta proposta. Òmnium, de la seva banda, insta el govern a presentar un recurs d'inconstitucionalitat contra el decret per haver envaït competències del govern en matèria educativa, entre altres coses.



«NO ÉS UNA HORA DE MÉS»
El secretari general d'Educació, Alejandro Tiana, considera que el nou decret no imposa una hora de més «sinó que el decret del 91 ja plantejava un mínim de tres hores, fins i tot a les comunitats amb llengua pròpia» i Catalunya, diu, és l'única que no ho va aplicar i va utilitzar una de les tres hores de castellà per ensenyar estructures lingüístiques compartides. És per això que ara, l'últim paràgraf del nou decret deixa ben clar que en el cas que se segueixi aquest sistema si la llengua de l'ensenyament de les estructures comunes fos diferent al castellà, aquesta hora no podrà sortir de les tres que s'han d'oferir, com a mínim, d'aquesta llengua.


Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.