| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


dilluns, 20 de novembre de 2006
>

El valor de la desobediència

En algunes empreses s'utilitza la violència psicològica per reduir els individus amb criteri propi, que són viscuts com una amenaça per a la institució. En general, ni els afectats ni els seus companys gosen rebel·lar-s'hi

tribuna
Psicòloga


CLARA ESQUENA I FREIXAS..

Un dels experiments clàssics del món de la psicologia, el va dur a terme Stanley Milgram, un psicòleg social que, durant els anys seixanta, es va proposar d'investigar els mecanismes que operaven en l'obediència humana. La idea de l'estudi va sorgir durant els judicis de Nuremberg, en què un dels puntals de la defensa era sostenir que els acusats no tenien cap responsabilitat dels crims comesos durant el règim nazi, ja que s'havien limitat a complir ordres dels seus superiors. El d'Adolf Eichmann en fou un dels casos més notables. Malgrat ser un dels màxims responsables de la barbàrie, assegurava que ni tan sols era antisemita, i que se sentia lliure de tota culpa perquè, simplement, havia executat el que li havien ordenat que fes. El cas d'Eichmann, un home avorrit i vulgar als ulls de tothom, va portar el psicòleg a preguntar-se fins a quin punt els éssers humans «normals i corrents» érem capaços de cometre atrocitats en nom d'allò que havíem investit d'autoritat. Des de la Universitat de Yale, Milgram va reclutar una sèrie de voluntaris per participar en un fals estudi sobre aprenentatge. Va ocultar la seva vertadera intenció: posar a prova els límits de la submissió humana… Milgram va rebre els voluntaris en un sumptuós laboratori, vestit amb bata blanca. Tot seguit, els va informar que alguns d'ells haurien de fer el paper d'alumnes i memoritzar una llista de paraules. A la resta de voluntaris, els correspondria el paper de mestres: la seva tasca consistiria a administrar descàrregues elèctriques, d'intensitat creixent, a aquells alumnes que cometessin errors de memorització.

Milgram esperava que els voluntaris que feien de mestres es negarien a participar en una investigació tan cruel. Contradient les seves previsions, fins al 63per cent van arribar a administrar les descàrregues de màxima intensitat, esdevenint així «còmplices» d'una autèntica tortura. Acabada l'experiència, es va descobrir el vertader rerefons de la investigació: els voluntaris que feien d'alumnes eren actors conxorxats amb els investigadors que cridaven i es retorcien quan rebien unes descàrregues que en realitat no existien. En saber-ho, els «voluntaris mestres» van expressar que, tot i que havien tingut una intensa angoixa per la tasca que els havien assignat, havien decidit tirar endavant les ordres rebudes… L'experiment de Milgram, malgrat que va ser qüestionat per manca de transparència, ens serveix per entendre què passa en molts països en situació de conflicte on tantes persones són torturades per gent «normal», que es «limita» a complir ordres o a reproduir el que fan els altres.

La virtut de dissentir

Si deixem de banda el cas extrem de la guerra i ens traslladem a la nostra quotidianitat, ens podem adonar de molts fenòmens de submissió a l'autoritat que es produeixen al nostre voltant. Darrere del mobbing, per exemple, hi ha implícita la llei de l'obediència cega. En algunes empreses s'utilitza la violència psicològica per reduir els individus amb criteri propi, que són viscuts com una amenaça per a la institució. En general, ni els afectats ni els seus companys gosen rebel·lar-s'hi, ja que se sol infligir des d'estrats més elevats de la jerarquia. Un altre cas de submissió, el trobem en les bandes juvenils violentes, en les quals molts adolescents s'impliquen malgrat que això vagi en contra dels seus principis. La televisió, també la podem considerar un líder social al qual obeïm a cegues, guiats pels seus bombardejos de sensacionalisme i publicitat invasiva. A la classe política, n'hi aguantem de tots colors: obres públiques faraòniques, plans urbanístics desmesurats, prestacions socials miserables…Tot ens ho empassem sense remugar. No hi ha dubte que la virtut humana de dissentir, de pensar i d'actuar en consonància amb els propis valors està en hores baixes. Com a psicòloga, recomano el saludable dret –l'oblidat dret– de practicar la desobediència, entesa com la llibertat de dir «no» a tot allò que no volem i que ens grinyola. Cal que fem sentir la nostra veu en relació amb totes aquelles situacions que ofeguen els nostres drets com a persones. Si no, correm el risc que la mediocritat s'estengui pertot arreu com una taca d'oli, frenant la possibilitat de construir una societat més viva, justa i saludable.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.