| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 20 de maig de 2024


dimecres, 11 d'octubre de 2006
>

Paul Verhoeven du a Sitges «Zwartboek», un film sobre l'ocupació nazi a Holanda

El director reconeix haver-se inspirat en fets reals concedint-se la llibertat de la ficció

IMMA MERINO. Sitges
Paul Verhoeven afirma haver-se inspirat en personatges i fets històrics, però també que s'ha concedit la llibertat de la ficció, per realitzar Zwartboek (La llibreta negra), film presentat ahir al Festival de Cinema de Catalunya amb el títol de Black book, que narra com una cantant jueva va sobreviure a l'Holanda ocupada pels nazis. El director holandès ho va comentar en roda de premsa després de la projecció de la seva nova pel·lícula, presentada a la secció Premiere. En tot cas, es pot reconèixer a Verhoeven la llibertat de la ficció, però aquesta es concreta a La llibreta negra amb una narració plena de trampes que concentra el mal del nazisme en un personatge mentre no s'estalvia de mostrar la part obscura de la resistència holandesa.


+ El director Paul Verhoeven, ahir a Sitges, on va presentar el seu nou film. Foto: EFE JAUME SELLART

Director d'Instinto básico, però abans també de Delicias turcas, Paul Verhoeven va explicar ahir a Sitges que ha tornat a rodar a Holanda perquè hi va tenir lloc la història que ha volgut explicar (o, de fet, ficcionar) i no perquè no pugui fer el seu cinema amb llibertat als EUA. Amb tot, va reconèixer que ho ha hagut de fer amb producció europea perquè no va trobar suport financer als EUA: «Potser és culpa meva perquè no vaig saber trobar-lo. Però diria que, després de l'11-S i amb l'administració Bush, durant un temps semblava que només es podien fer pel·lícules felices de fantasia. Recentment, pel·lícules com ara Syriana i Munich demostren un renovat interès per la realitat.» En relació amb Zwartboek, el film, presentat a la recent Mostra de Venècia, remet a la realitat històrica de l'ocupació alemanya a Holanda, però, transfigurant-la a través d'una ficció, s'ha permès una llibertat molt condicionada per certes convencions relatives a la creació d'una intriga: es tracta de mantenir enganyat l'espectador, despistar-lo, revelar-li coses (i traïdors, sobretot traïdors) amagades en una successió imparable que no sempre manté el rigor o la credibilitat pròpiament narrativa. L'heroïna del film és una cantant jueva que, integrada a la Resistència, es converteix en una mena de Mata-Hari que s'enamora de l'oficial alemany al qual espia. Aquest oficial es fa humà mentre que tot el mal del nazisme sembla concentrar-se en un oficial pervers amb col·laboracionistes holandesos. Perquè també es tracta de fer present el col·laboracionisme i la seva infiltració en la Resistència, així com la brutalitat del poble holandès un cop entren els aliats. El mal sembla repartir-se amb una certa tendència a una mena de sensacionalisme nihilista.



TORNA KIM KI-DUK
D'altra banda, dins de la secció oficial Fantàstic, va projectar-se ahir Time (Shigan), nova pel·lícula del sud-coreà Kim Ki-Duk. Director, entre altres films, de La isla, Primavera, verano, otoño, invierno y... primavera, Hierro 3, Samaritan Girl i El arco, Kim Ki-Duk alterna la violència (cada cop menys present en el seu cinema) amb una pretesa poesia que sovint l'ha menat a un esteticisme força llepat. Pel que fa a Time, vol metaforitzar la naturalesa tràgica de l'amor: la voluntat de fer-lo perdurable lluita amb els efectes desgastadors del pas del temps; la por al desamor de l'altra mena a una obsessió (auto)destructiva; la pèrdua du a una nostàlgia del que potser no s'estimava prou quan es tenia. El cineasta ho vol fer present a través d'una noia possessiva que, convençuda que el seu amant se n'ha cansat i que desitja altres dones, desapareix per sotmetre's a una operació de cirurgia estètica que li canvia completament la cara: una manera de destruir-se per esdevenir una altra i tornar a enamorar-lo. L'espectador és convidat a acceptar un joc simbòlic pel qual el noi no la reconeix un cop la retroba amb una altra cara (i així una nova identitat) i comença una relació amb ella mentre sent la nostàlgia de la desapareguda. Hi haurà més canvis d'identitat mentre el film va donant voltes crispades sobre la mateixa idea.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Manresa premiarà Imanol Uribe

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.