dimecres, 26 de juliol de 2006 > Qüestió de prioritats
M.S..
Quan el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat va presentar, a principis de desembre passat, el primer esbós del pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC), que preveu una inversió global de 37.115 milions d'euros amb l'horitzó al 2026, tant republicans com ecosocialistes ja van advertir que caldria «ajustar-lo». Llavors ja van demanar, sobretot, que quedés clar en el document que les infraestructures prioritàries per a Catalunya fossin les connexions ferroviàries i no les viàries. Pendent encara de fer-se públic el text definitiu del pla d'infraestructures, que podria variar si finalment s'accepten les al·legacions de partits, ajuntaments, entitats i associacions, el PITC prioritza en el temps les inversions en carretera, i deixa per a més tard l'execució de la inversió que correspon a les millores en infraestructures ferroviàries, un fet que molesta els dos socis de govern del PSC. Aquest primer document del PITC, a més, passa molt per sobre de dos projectes que han suscitat força polèmica dins del tripartit: el túnel d'Horta, que ha de connectar la ciutat de Barcelona amb el Vallès, i el quart cinturó viari, dels quals només s'especifica que la solució final «dependrà del pla territorial metropolità i del pla director de mobilitat de la regió metropolitana». Pels ecosocialistes i per ERC, el quart cinturó hauria de ser només ferroviari. Del túnel d'Horta, que implicaria foradar Collserola, l'actual document deixa obertes tres possibilitats: fer-lo per Horta, pel Tibidabo o per Montcada.
|