| |||||
|
|||||
|
dimarts, 6 de juny de 2006 > Ofensiva contra els conductors que fan servir els detectors de radars
Trànsit instal·la unes pantalles als aparells perquè els infractors no tinguin temps de frenarMIQUEL A. LUQUE. Barcelona Una prohibició va sempre seguida duna idea per saltar-se-la. En una societat en què les tecnologies estan a labast de tothom i en què la picaresca és un esport nacional, lincrement dels radars a les carreteres ha fet que molts conductors busquin ginys per no ser multats. Shan estès uns detectors que avisen els automobilistes de la instal·lació dun cinemòmetre. El Servei Català de Trànsit (SCT), però, ja ha trobat la fórmula per reduir el temps de reacció daquests infractors. No obstant això, ara, a través dInternet, es poden comprar uns inhibidors que distorsionen el senyal del radar. Tot i això, leficàcia encara no està demostrada.
Només 30 metres. Aquesta és la distància que tindran a partir dara els conductors que portin detectors de radar per reduir la velocitat abans no siguin retratats. Aquests aparells funcionen amb ones radioelèctriques que detecten la presència dun cinemòmetre i avisen el conductor amb un senyal lluminós o acústic. Aleshores tenia 300 metres per reduir la velocitat. Els detectors estan prohibits pel reglament general de circulació. «Són il·legals, però no els considerem perillosos, perquè sacaba adequant la velocitat al límit permès», ha assenyalat Xavier Almirall, cap de loficina del pla de seguretat viària de lSCT. No obstant això, Trànsit va encarregar un estudi a Applus+ per saber quins eren els seus efectes. Després de diverses proves, els tècnics van descobrir que posant unes pantalles als radars, els detectors trigaven deu vegades més a descobrir-los. A partir dara, els que portin aquests ginys rebran lavís quan només faltin 30 metres per arribar al cinemòmetre. Una vegada resolta aquesta picaresca, Trànsit sha trobat altres preocupacions. Durant els últims mesos, els Mossos dEsquadra han viscut almenys tres casos en què un vehicle superava el límit de velocitat i el radar no ho captava per error. Després duna investigació es va descobrir que al mercat shavien posat de moda uns aparells anomenats inhibidors. Procedeixen dels Estats Units i es venen a través dInternet. Emeten un senyal que distorsiona lona del radar i provoquen que no pugui registrar la velocitat ni que es pugui fer la foto. «Ens preocupa perquè lexcés de velocitat és un problema de seguretat viària», ha indicat Almirall. Actualment, només han arribat els inhibidors làsers que emeten una pantalla de llum infraroja amb la mateixa freqüència de longitud dona que el làser que utilitzen els radars. El sotscap de la divisió de Trànsit dels Mossos, Vicenç Gasulla, ha assegurat que aquests distorsionadors «no funcionen a Catalunya perquè no hi ha cinemòmetres amb làser». Per això, ha aconsellat que no sen comprin, ja que els Mossos i Trànsit utilitzen dos tipus de radar: els que consten de dues bandes sota del paviment i que són indetectables, i els que emeten microones. De fet, en un nou estudi encarregat a Applus+ es van analitzar dos models dinhibidors làser i es va concloure que no anul·laven cap cinemòmetre. El responsable de la línia de negoci de radiofreqüència i calibratge dApplus+, José Manuel Suárez, ha avançat que està fent proves a dos tipus dinhibidors radioelèctrics nord-americans que poden emetre en la mateixa freqüència que el radar. Suárez, però, va recordar que costen entre 1.500 i 2.000 euros. A més, la seva eficàcia és «dubtosa» perquè la freqüència dels Estats Units és diferent de la que emeten els radars a Catalunya. |
| NOTÍCIES RELACIONADES |
![]()
|