| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 18 d'abril de 2024


dijous, 1 de juny de 2006
>

La fugida d’Iberia pot deixar l’aeroport del Prat sense connexió directa amb trenta ciutats d’arreu del món

Generalitat i Ajuntament insisteixen a reclamar-ne la gestió

MAR VICENTE ROSA DÍAZ. Barcelona
L’anunci d’Iberia d’eliminar la major part de les rutes que operen des de l’aeroport del Prat podria deixar Barcelona sense connexió directa amb una trentena de ciutats d’arreu del món, entre les quals hi ha Atenes, Mèxic i Rio de Janeiro. La Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona van insistir ahir a reclamar la gestió de l’aeroport per evitar fugides com la d’Iberia.


Iberia connecta actualment l’aeroport de Barcelona amb 64 ciutats d’arreu del món, dels més de 130 destins que ofereix el Prat. De les destinacions d’Iberia, però, n’hi ha trenta –comptant les d’Air Nostrum, filial d’Iberia– que no tenen competència, i el grup que presideix Fernando Conte és l’únic que les ofereix. L’anunci de l’eliminació de la majoria de rutes del Prat pot suposar la pèrdua d’aquesta trentena de connexions (vegeu gràfic), que suposen el 46,87% del total de destins que ofereix la companyia des de Barcelona.

L’aerolínia espanyola va anunciar dimarts que vol deixar la major part de rutes punt a punt que té a l’aeroport del Prat, i ho va justificar per la falta de rendibilitat d’aquestes connexions. El pla per reduir costos de la compa nyia preveu potenciar les connexions de llarg recorregut, en detriment de les rutes europees i les estatals. La idea d’Iberia és mantenir només el pont aeri a Madrid i els serveis de terra (handling).

L’anunci de la companyia ha provocat les reaccions del govern i de l’Ajuntament de Barcelona. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va recordar a Iberia que «el procés de substitució per una companyia de baix cost no el podrà fer de manera mecànica», i hi va afegir que la companyia «no pot pensar que subrogarà a la companyia de baix cost els drets de vol». Nadal va insistir també que «ha arribat l’hora de transferir la gestió del Prat a la Generalitat en una acció compartia pel govern de l’Estat i els operadors privats, i ha arribat l’hora d’iniciar el procés de privatització dels aeroports». El conseller d’Economia, Antoni Castells, va coincidir amb Nadal en afirmar que l’anunci d’Iberia rebel·la que «hi ha un problema de fons amb l’aeroport». «O l’Estat ens tracta igual que a altres o millor que anem pel nostre compte», va sentenciar.

Sobre aquesta qüestió, l’exconseller primer de la Generalitat, Josep Bargalló, es va lamentar: «Mentre busquem com gestionar el Prat, ens buiden l’aeroport, que és una manera d’acabar el debat.» El dirigent d’ERC Josep Huguet va anunciar la presentació d’una moció al Congrés «per posar fi al monopoli d’Iberia sobre el pont aeri».



RELACIÓ AMB AENA I LA T4


Joaquim Nadal va parlar també de «la relació entre Aena i Iberia», i va posar d’exemple la terminal T4 de l’aeroport de Madrid. Sobre això, el segon tinent d’alcalde i regidor de Promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va dir: «S’ha produït un procés de finançament de la T4 a partir del bon funcionament de l’aeroport de Barcelona, i un cop construïda la T4 amb fons públics es treuen els vols de Barcelona. Això s’ha de denunciar i l’única manera de corregir-ho és tenir competències sobre la gestió del Prat i la decisió de prendre els drets de vol perquè és evident que hi ha una connivència entre Aena i Iberia».

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Les competidores, interessades

>La fugida d’Iberia deixarà el Prat sense connexió amb 30 ciutats del món

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.