| |||||
|
dijous, 1 de juny de 2006 > La fugida dIberia pot deixar laeroport del Prat sense connexió directa amb trenta ciutats darreu del món
Generalitat i Ajuntament insisteixen a reclamar-ne la gestióMAR VICENTE ROSA DÍAZ. Barcelona Lanunci dIberia deliminar la major part de les rutes que operen des de laeroport del Prat podria deixar Barcelona sense connexió directa amb una trentena de ciutats darreu del món, entre les quals hi ha Atenes, Mèxic i Rio de Janeiro. La Generalitat i lAjuntament de Barcelona van insistir ahir a reclamar la gestió de laeroport per evitar fugides com la dIberia.
Iberia connecta actualment laeroport de Barcelona amb 64 ciutats darreu del món, dels més de 130 destins que ofereix el Prat. De les destinacions dIberia, però, nhi ha trenta comptant les dAir Nostrum, filial dIberia que no tenen competència, i el grup que presideix Fernando Conte és lúnic que les ofereix. Lanunci de leliminació de la majoria de rutes del Prat pot suposar la pèrdua daquesta trentena de connexions (vegeu gràfic), que suposen el 46,87% del total de destins que ofereix la companyia des de Barcelona. Laerolínia espanyola va anunciar dimarts que vol deixar la major part de rutes punt a punt que té a laeroport del Prat, i ho va justificar per la falta de rendibilitat daquestes connexions. El pla per reduir costos de la compa nyia preveu potenciar les connexions de llarg recorregut, en detriment de les rutes europees i les estatals. La idea dIberia és mantenir només el pont aeri a Madrid i els serveis de terra (handling). Lanunci de la companyia ha provocat les reaccions del govern i de lAjuntament de Barcelona. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va recordar a Iberia que «el procés de substitució per una companyia de baix cost no el podrà fer de manera mecànica», i hi va afegir que la companyia «no pot pensar que subrogarà a la companyia de baix cost els drets de vol». Nadal va insistir també que «ha arribat lhora de transferir la gestió del Prat a la Generalitat en una acció compartia pel govern de lEstat i els operadors privats, i ha arribat lhora diniciar el procés de privatització dels aeroports». El conseller dEconomia, Antoni Castells, va coincidir amb Nadal en afirmar que lanunci dIberia rebel·la que «hi ha un problema de fons amb laeroport». «O lEstat ens tracta igual que a altres o millor que anem pel nostre compte», va sentenciar. Sobre aquesta qüestió, lexconseller primer de la Generalitat, Josep Bargalló, es va lamentar: «Mentre busquem com gestionar el Prat, ens buiden laeroport, que és una manera dacabar el debat.» El dirigent dERC Josep Huguet va anunciar la presentació duna moció al Congrés «per posar fi al monopoli dIberia sobre el pont aeri». Joaquim Nadal va parlar també de «la relació entre Aena i Iberia», i va posar dexemple la terminal T4 de laeroport de Madrid. Sobre això, el segon tinent dalcalde i regidor de Promoció Econòmica i Turisme de lAjuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va dir: «Sha produït un procés de finançament de la T4 a partir del bon funcionament de laeroport de Barcelona, i un cop construïda la T4 amb fons públics es treuen els vols de Barcelona. Això sha de denunciar i lúnica manera de corregir-ho és tenir competències sobre la gestió del Prat i la decisió de prendre els drets de vol perquè és evident que hi ha una connivència entre Aena i Iberia». |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Les competidores, interessades >La fugida dIberia deixarà el Prat sense connexió amb 30 ciutats del món |
|