| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


dijous, 1 de juny de 2006
>

Punt i a part. Barcelona ofereix 6.188 aparcaments de bicis per als 43.000 ciclistes habituals

Ja fa dos anys que es va construir el primer i únic «biceberg» de la ciutat, a prop del Fòrum, però està fora de servei

ROSA DÍAZ. Barcelona
Diàriament circulen per Barcelona 43.000 bicicletes. Almenys aquesta és la xifra provisional fins que l’Ajuntament no presenti els resultats del pla d’aforaments, l’estudi que l’ha d’actualitzar. La ciutat ha habilitat al llarg dels últims anys 6.188 places d’aparcament per a les bicicletes d’ús urbà. La major part són les us invertides que es veuen pels carrers, molt utilitzades tot i l’alt risc de robatori. Però cada vegada hi ha més espais dins dels aparcaments municipals reservats per a bicicletes. Els que hi ha acostumen a estar plens i amb llistes d’espera, perquè són molt segurs. En seguretat, però, el millor és el biceberg, un aparell guardabicicletes que funciona amb una targeta magnètica. La ciutat en té un a prop del Fòrum des de fa uns dos anys, però està fora de servei.


Malgrat que durant l’any 2005 la quantitat de places d’aparcament de bicicletes als carrers de la ciutat va augmentar un 6,7% (394 noves places), i dins dels pàrquings subterranis de gestió municipal els van incrementar en 115 llocs, algunes entitats del sector opinen que «no hi ha una política clara de creació d’aparcaments segurs, sinó que l’administració es dedica a apagar focs, de manera que costa molt avançar». Un exemple d’aquesta manca de criteri de la qual parla Diana González, portaveu del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) podria ser el del biceberg. La primera i única cabina guardabicicletes de la ciutat llueix un avís que diu: «Fora de servei, disculpin les molèsties.» D’entrada, el lloc on van decidir situar aquest enginyós sistema d’estacionament de bicis resulta força insòlit: a la cruïlla del passeig de Garcia Faria amb el carrer de la Selva de Mar. «Enmig del no-res, i no vinculat a cap sistema de transport públic, és una llàstima», comenta Diana González. Un altre usuari habitual de la bicicleta com a transport urbà, Albert Garcia, representant de l’associació Amics de la Bici, es pregunta: «Qui anirà a aparcar allà?» Tots dos coincideixen: «Si aquesta cabina l’haguessin instal·lat a la plaça de Catalunya seria tota una innovació i un símbol de promoció de la ciutat, i ja estaria oberta.» Aquest model d’aparcament, que en altres ciutats, com ara Saragossa, s’està implantant amb èxit i que a Barcelona gestionarà la societat municipal BSM, funciona amb una targeta magnètica i permet guardar en una caixa hermètica qualsevol tipus de bicicleta a més d’un equipatge de fins a 25 quilos. El biceberg té 46 places distribuïdes en dues plantes, i de moment no funciona «per un problema tècnic amb les targetes», va explicar ahir el president de la comissió cívica del vianant i la bicicleta, Jordi Portabella, que també va anunciar que ho arreglaran en un mes.



PÀRQUINGS PLENS
Trobar una plaça d’aparcament segura, opció que busquen sobretot aquelles persones que han de deixar la bicicleta durant hores, no és gens fàcil. Els aparcaments municipals de BSM i SABA ofereixen molta seguretat perquè tenen molt ben ubicats els espais per a bicicletes just davant de la cabina de vigilància. Però estan plens. Tant els 820 de BSM com els 232 de SABA ja fa temps que van penjar el cartell de «complet». SABA diu que no té cap plaça disponible, però tampoc llistes d’espera. En canvi, a BSM sí que admeten que hi ha cua, sobretot als pàrquings del centre. A tall d’exemple: l’aparcament del Paral·lel té 33 places, i una llista d’espera de 20. Al passeig marítim de la Barceloneta hi ha 15 places i una llista de 12. Al del Moll de la Fusta, l’espai és per a 10 bicicletes i la llista d’espera és de 4. En cap d’ells els vigilants s’aventuren a fixar un temps d’accés a una plaça, que costa 12,88 euros al mes, perquè diuen que «no hi ha gaire moviment».


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Punt i a part. Ciclistes pel carril bus

>Punt i a part. Un bon cadenat.

>Punt i a part. Aparcar al rebedor de l’escala.

>Punt i a part. Ocupar la calçada i no la vorera

>Punt i a part. La Fundació Terra estrena un nou model de pàrquing bici a la seu

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.