| |||||
|
dilluns, 29 de maig de 2006 > Minuciosa dissecció de Mahler
MARIA BAYO I OBC / JOSEP JOFRÉ.
En una vesprada en què es va donar el tret de sortida duna realitat física, tots érem a punt per començar a escoltar la dialèctica emocionant de la música com a contrapunt a la inevitable, però talment necessària, intervenció de la paraula institucional. Les primeres notes que es van poder escoltar van ser les de Sortilegis, del compositor gironí Xavier Montsalvatge, en les quals es va poder apreciar el gran nivell instrumental dels músics de lOBC i una concepció detallista i asèptica dErnest Martínez Izquierdo. Quan va ser el moment descoltar les intimistes Cinco canciones negras, vam tenir la certesa que alguna cosa no acabava dencaixar en un engranatge de perfecció. La soprano María Bayo estava gairebé indisposada per actuar en el concert, i malgrat lalt risc que corria, va voler compartir el seu art i la seva saviesa interpretativa amb el públic que omplia de gom a gom el nou auditori. Malgrat les adversitats, va mostrar una gran sensibilitat i capacitat de comunicació que va fer palesa la seva solidesa musical. En la segona part, la monumental Primera de Mahler havia de mostrar tota la potencialitat acústica de la sala simfònica. Lobra era ideal per captar la sonoritat i la pressió acústica del recinte, i des daquest punt de vista, les expectatives es van complir plenament, si bé quan la massa sonora de lorquestra es mostrava amb tota la seva força, la música perdia transparència. En el terreny estrictament interpretatiu, el primer que es va notar va ser lalt nivell instrumental de lOCB i la gran quantitat de matisos i dinàmiques de la majoria dels solistes. En aquest primer pla daudició era evident que la base per gaudir duna obra dart daquestes dimensions estava plenament consolidada. Cada una de les veus de la complexa polifonia orquestral es va sentir en el lloc que li corresponia, però, com deia Mahler, el que és veritablement important està darrere les notes, i en aquest pla intern, la versió de Martínez Izquierdo, més aviat expressionista, estava absent de la vitalitat interior i de la varietat i la profunditat que no tots els directors literalistes aconsegueixen proporcionar. Va mostrar una minuciosa dissecció dels elements de la simfonia amb moments de gran encert, però en línies generals es va notar falta de direcció i dunitat, encara que a vegades resulti conflictiu parlar dunitat en partitures tan difícils, monumentals i contradictòries com la simfonia Tità del compositor austríac. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>La nostàlgia de Madredeus. >9.000 gironins fan seu el nou Auditori |
|