| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


dilluns, 22 de maig de 2006
>

El modernista que va descobrir el romànic

El MNAC exposa els treballs d’investigació pioners que va fer l’arquitecte Domènech i Montaner de les esglésies del país

MARIA PALAU. Barcelona
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) convida a fer un nou passeig per la sala d’art romànic de la mà de l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner (1849-1923), que entre els anys 1904 i 1906 va fer uns treballs d’investigació pioners de les esglésies del país. En una exposició temporal integrada en l’exposició permanent, es mostren notes, fitxes, fotografies i dibuixos que va reunir Domènech i Montaner, un material que representa el descobriment del romànic. Aquest fons procedeix de la donació de la família Domènech Girbau, l’any 2000, a l’Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. Coincidint amb la mostra, aquesta institució ha publicat el llibre Lluís Domènech i Montaner. Viatges per l’arquitectura romànica catalana.


+ Quatre fotografies històriques fetes per Domènech i Montaner: la catedral de Tortosa (a dalt, a l’esquerra), Sant Climent de Taüll (a dalt, a la dreta), Santa Maria de Llordà (a baix, a l’esquerra) i Santa Maria de Baells (a baix, a la dreta). / Foto: ARXIU HISTÒRIC DEL COL·LEGI D’ARQUITECTES DE CATALUNYA

+ Quatre fotografies històriques fetes per Domènech i Montaner: la catedral de Tortosa (a dalt, a l’esquerra), Sant Climent de Taüll (a dalt, a la dreta), Santa Maria de Llordà (a baix, a l’esquerra) i Santa Maria de Baells (a baix, a la dreta). / Foto: ARXIU HISTÒRIC DEL COL·LEGI D’ARQUITECTES DE CATALUNYA

+ Quatre fotografies històriques fetes per Domènech i Montaner: la catedral de Tortosa (a dalt, a l’esquerra), Sant Climent de Taüll (a dalt, a la dreta), Santa Maria de Llordà (a baix, a l’esquerra) i Santa Maria de Baells (a baix, a la dreta). / Foto: ARXIU HISTÒRIC DEL COL·LEGI D’ARQUITECTES DE CATALUNYA

+ Quatre fotografies històriques fetes per Domènech i Montaner: la catedral de Tortosa (a dalt, a l’esquerra), Sant Climent de Taüll (a dalt, a la dreta), Santa Maria de Llordà (a baix, a l’esquerra) i Santa Maria de Baells (a baix, a la dreta). / Foto: ARXIU HISTÒRIC DEL COL·LEGI D’ARQUITECTES DE CATALUNYA

L’art romànic és un invent del segle XIX. És a dir, abans del 1830, l’arquitectura romànica es confonia amb una barreja de gòtic i bizantí. L’exposició Domènech i Montaner i la descoberta del romànic, que fins al 17 de setembre presenta el MNAC, rescata el descobridor d’aquest estil arquitectònic i aporta una nova lectura del fenomen de l’interès pel romànic a la Catalunya de la Renaixença i el modernisme.

Domènech i Montaner, autor de l’Hospital de Sant Pau i el Palau de la Música Catalana, va ser un aventurer que, amb el repte de buscar les arrels del país, va rastrejar les esglésies catalanes a principi del segle XX. Els viatges que va fer al Pallars i a la vall de Boí el 1904 són l’inici de la descoberta del romànic. Tres anys després, el 1907, l’Institut d’Estudis Catalans va organitzar la cèlebre Missió de la Ratlla d’Aragó, en què van participar Puig i Cadafalch i mossèn Gudiol.

L’exposició del MNAC, organitzada pel departament d’art romànic, exhibeix en vitrines un centenar de notes, fitxes, fotografies i dibuixos. És només una selecció d’un extens material, fins ara inèdit, que procedeix majoritàriament de l’Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, però també d’altres institucions. Per exemple, es poden veure les primeres fotografies conegudes de les pintures de l’absis de Sant Climent de Taüll i del frontal de Mosoll. Domènech i Montaner viatjava sempre amb una càmera fotogràfica, llavors una novetat tècnica. En el seu fons hi ha unes 1.500 plaques fotogràfiques.

També era un gran dibuixant, i en els seus dibuixos hi va deixar constància no tan sols de la planimetria dels edificis que visitava sinó també de nombrosos elements ornamentals i constructius. L’exposició inclou els primers dibuixos i descripcions de les pintures de Santa Maria d’Àneu i Sant Pere del Burgal, obres que formen part de la col·lecció del MNAC.

Els dos comissaris –Manuel Castiñeiras, conservador d’art romànic del MNAC, i Gemma Ylla-Català, adjunta de conservació del MNAC– han pensat un muntatge integrat en l’exposició permanent, de tal manera que el visitant pot encarar els documents de Domènech i Montaner amb les obres originals que llueix la sala. «Un dels objectius del MNAC és fomentar l’estudi de les seves col·leccions, i la d’art romànic és una de les millors del món», defensa Castiñeiras. El material de l’arquitecte modernista s’exhibeix ordenat en els tres viatges que va fer: al Pallars, a la vall de Boí i a la Cerdanya. La mostra revela les dificultats d’aquests viatges i la complexitat de la descoberta de les peces.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Surt el llibre que mai va acabar

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.