Els presumptes estafadors haurien enganyat milers de petits inversors que han destinat entre 300 i 400 euros en segells, amb la promesa dobtenir-ne un 6% dinterès en un any, tot i que segons lAssociació dUsuaris de Bancs i Caixes (Adicae) moltes de les inversions poden oscil·lar entre els 10.000 i els 100.000 euros, una situació que segons el president de lassociació, Manuel Pardos, provocarà la «fallida» de les dues companyies. Aquesta hipòtesi dinversions elevades lliga millor amb les escenes de pànic viscudes ahir davant dalgunes de les seus de les empreses. Alguns dels concentrats van arribar a comparar al situació amb la del corralito argentí o el cas Gescartera, a més de viures episodis de fortes discussions entre clients i treballadors. Centenars dinversors van iniciar ahir mateix la creació duna plataforma per defensar els seus interessos.
La presumpta estafa, de caràcter piramidal, consisteix a utilitzar les inversions més recents solen ser plans a deu o més anys per pagar uns suposats interessos als més antics, sense arribar però a dur a terme les operacions que sofereixen, un modus operandi negat per les dues companyies. Els inversors mai arriben a veure els seus segells i, segons lAudiència Nacional, si la majoria de clients decidís exigir la devolució de les seves aportacions suposaria la fallida de les empreses, que no podrien tornar els diners. Amb tot, les dues empreses es defensen dient que si aquesta mateixa premissa saplica als bancs, aquests tampoc podrien afrontar el retorn dels diners. Les dues firmes, però, puntualment anaven fent petits ingressos als inversors perquè no sospitessin cap irregularitat.
El ministre de lInterior, Alfredo Pérez Rubalcaba, va afirmar des de Sevilla que loperació es troba «molt avançada», en una jornada en què la tensió a les seus de les dues firmes anava en augment. La Federació dUsuaris i Consumidors Independents (FUCI) ja ha anunciat que es personarà com a acusació particular, mentre lOrganització de Consumidors (OCU) ha denunciat la poca regulació que saplica a les institucions dinversió col·lectiva, així com la inexistència de fons de garantia, tot i les seves peticions a lAdministració. LOCU recorda també que ja fa deu anys que recomana «no invertir en béns tangibles». Algunes fonts asseguren fins i tot que en el mercat no hi ha prou segells amb valor filatèlic per a tants inversors.