| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


dimecres, 19 d'abril de 2006
>

Medi Ambient exclou la zona marina del Prat de la nova proposta de Xarxa Natura

El conseller Milà, però, insisteix a dir que l’actual protecció del litoral ja impedeix ampliar l’aeroport amb una quarta pista

EMMA ANSOLA. Barcelona
El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, i el conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Antoni Siurana, van presentar ahir la nova proposta de Xarxa Natura, que aquesta vegada té el vistiplau de la resta de membres del govern. A la protecció de la vall d’Àrreu, s’hi afegeixen ara les estepes dels plans de la Unilla i de Belianes amb l’objectiu d’evitar les sancions amb què la Unió Europea pot castigar el govern precisament per una manca d’espais d’in terès natural en les anteriors propostes enviades. La nova proposta, que ja sembla la definitiva, no inclou la zona marina que Medi Ambient volia protegir el febrer del 2005 i que va rebre crítiques de l’Ajuntament de Barcelona perquè impedia una futura ampliació de l’aeroport cap al mar.


+ Siurana i Milà, ahir, en la presentació de la nova proposta de Xarxa Natura. Foto: LLUÍS CRUSET

Pel Departament de Medi Ambient, es tracta d’una proposta de mínims, mentre que per Agricultura és més que suficient. En conjunt la nova proposta amplia un 4% el nombre d’hectàrees protegides respecte a la proposta que es va presentar el febrer del 2005. Així, en total un 30,2% del territori formarà part de la Xarxa Natura 2000, mentre que actualment només ho és un 19,3%. Precisament va ser aquesta manca d’espais, sobretot a la vall d’Àrreu, al Pirineu, i a les estepes de Ponent, el que va provocar que la Unió Europea, arran de les queixes d’entitats ecologistes, interposés una demanda a la Generalitat a través del govern espanyol. El Departament de Medi Ambient és conscient que la nova proposta voreja «l’aprovat just» per tal que la Unió Europea pugui acabar retirant les sancions pendents. Un aprovat que podria convertir-se en notable pel que fa a la protecció de la vall d’Àrreu, que queda inclosa al 100% en la Xarxa Natura 2000. No és aquest el cas, però, de les estepes de Lleida, on només es protegiran de la transformació en regadiu unes 3.000 hectàrees.

Però si aquestes zones eren polèmiques per l’incompliment de les directrius europees i la seva afectació en el món de la pagesia –en el cas de les estepes– i en els sectors econòmics del Pirineu –en l’ampliació de les pistes de Vaquèira-Beret–, no ho ha estat menys, de polèmica, la primera proposta de Medi Ambient d’incloure a la Xarxa Natura la franja terrestre del litoral de davant de l’aeroport del Prat de Llobregat així com la franja marina de 25 metres cap al mar. Les al·legacions presentades per l’Ajuntament de Barcelona, el RACC i la Cambra de Comerç contra la catalogació d’aquest espai, en considerar que impedia una futura ampliació de l’aeroport guanyant terra al mar, el que es coneix com la quarta pista, ha fet retirar de manera definitiva aquest espai de la nova proposta. Tant el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, com el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, asseguraven que la construcció de la quarta pista no forma part de l’agenda d’aquest govern. Però si el primer s’hi ha manifestat en contra de manera reiterada, el segon defensava la setmana passada l’ampliació d’aquest equipament.

Sigui com sigui, Milà va defensar ahir l’exclusió de la franja terrestre del litoral, anomenada la Pineda, assegurant que la preservació del pi pinyer queda garantida amb altres espais del voltant. Pel que fa a la zona marina, aquesta no s’hi ha incorporat perquè no forma part principal de la ruta que segueixen les aus per alimentar-se, i sí que ho és la franja més cap al Garraf, on els ocells arriben a niar entre les roques de la platja. A més a més, el departament adverteix que malgrat que una part de la franja litoral hagi quedat exclosa de la Xarxa Natura, la declaració d’impacte ambiental del projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que el ministeri va fer l’any 2002 inclou com a mesures compensatòries la protecció, precisament, de la franja del litoral com un espai d’interès natural. Això, segons el departament, ja és un obstacle per portar a terme un projecte d’ampliació cap al mar.

El període de presentació d’al·le gacions a la nova proposta de Xarxa Natura començarà divendres i durarà un mes.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Un any de debat

>La protecció d’Àrreu

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.