| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 2 de maig de 2024


diumenge, 10 de juliol de 2005
>

Una enquesta revela que el 40% dels professors no trepitgen mai la biblioteca escolar

L'estudi revela l'«escàs compromís dels docents amb la lectura»

AGÈNCIES. Santander
La imatge del professor que ensenya als alumnes el gust per la lectura, per terra. Una àmplia enquesta elaborada per la Fundació Ruipérez revela que un elevadíssim percentatge dels 20.000 professors de l'Estat que han estat enquestats -el 40%- admeten que no van mai a la biblioteca del centre educatiu. El treball, elaborat pel catedràtic de Psicologia Álvaro Marchesi, presenta una conclusió xocant: «L'escàs compromís dels professors per la lectura.»

Els professors de primària i secundària prescindeixen de la lectura i de transmetre als alumnes el gust per llegir. Segons una enquesta elaborada per encàrrec de la fundació Germán Sánchez Ruipérez i que ahir avançava l'edició digital del diari El País, el 24% dels docents enquestats manifesten que van un cop per setmana a la biblioteca, i el 22% la visiten un cop al mes. El 40% asseguren que no hi van mai. El percentatge que admet que no fa cap activitat relacionada amb la biblioteca s'eleva fins al 77%. Segons Álvaro Marchesi, autor de l'estudi i catedràtic de psicologia evolutiva de l'educació a la universitat Complutense de Madrid, «no hi ha el convenciment que la lectura és un instrument poderós per organitzar la informació i el coneixement, per motivar els alumnes». Segons declaracions recollides per Europa Press de Marchesi -que havia estat secretari d'estat per a Educació-, les biblioteques escolars a l'Estat ofereixen un «panorama trist». Una dada reveladora. Els responsables de les biblioteques dediquen menys de cinc hores setmanals a cuidar-se'n. Segons l'estudi, el motiu que els alumnes no vagin a la biblioteca -només el 20% declaren que és interessant visitar-la- pot ser motiu de dues causes: o bé que no estigui oberta o bé que els professors no animin els alumnes anar-hi. A Catalunya, la falta de professors que puguin dedicar hores a la biblioteca provoca que a la pràctica moltes estiguin tancades. El Departament d'Educació ha presentat aquest curs un pla per fomentar l'ús de les biblioteques escolars, en el marc dels programes d'innovació educativa. L'enquesta de la fundació Ruipérez, que es presentarà públicament al setembre però que va ser avançada divendres durant els cursos de la Universitat Internacional Menéndez y Pelayo (UIMP), que se celebren a Santander, ha estat feta en un univers de 400 col·legis i instituts de tot l'Estat, 20.000 professors i 40.000 alumnes. Entre els estudiants, el treball revela que els alumnes de primària tenen més tendència que els de secundària a anar a la biblioteca; encara que la diferència és molt poca i, en general, els alumnes no tenen experiència utilitzant una biblioteca. El 80% dels alumnes declaren que estudien i es documenten sense comptar amb la biblioteca. En l'àmbit de les biblioteques públiques s'ha produït una modernització a l'Estat en els últims 15 anys, encara que insuficient, segons el treball, que subratlla que moltes de les biblioteques estan encara lluny de les recomanacions de l'Associació Internacional de Bibliotecaris (IFLA). La superfície mitjana de les biblioteques és de 80 m2, i els fons són escassos, segons va dir Antonio Basanta, director general de la fundació Ruipérez. La presentació del treball es va fer en el marc de la 21a trobada d'editors que es va celebrar a Santander.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>LES DADES

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.