diumenge, 18 de maig de 2003 >
Enquestes «polietàpiques»
temps de mercat
MANEL MESQUITA
.
Ahir i avui el protagonisme el tenen en exclusiva les enquestes. Han esdevingut una eina més a l'hora de generar l'alè imprescindible que tota cursa de quinze dies necessita. Les càbales i les anàlisis de pura alquímia electoral omplen literalment les taules de treball dels entesos en estadística i profecia. L'anomenada macroenquesta del CIS ja ha parlat. I el primer que sobta és comprovar en què es tradueix el mot macro en referir-nos a aquest valor del mercat de futuribles a una setmana vista. Per exemple, Barcelona: per a una ciutat amb un total d'1.228.665 ciutadans amb dret a vot, l'univers enquestat ha estat de 715 entrevistes (?). I permeteu-me que reprodueixi literalment quin diu que és el procediment del mostreig: «Polietápico con selección de las unidades primarias de muestreo (secciones) de forma aleatoria proporcional, y de las unidades últimas (individuos) por rutas aleatorias y cuotas de sexo y edad». Uf!, sí que cal ser un creient confés en la matèria per combregar amb els resultats. Els mass media també són partícips de la celebració. La Vanguardia d'ahir publicava els de Noxa Consulting, El Mundo els de Sigma Dos, i El Punt finalitza avui amb les treballades per l'Escola Superior de Relacions Públiques. Com diuen aquelles ofertes que no surten ben parades a les fotos publicades, la foto-finish, en set dies i que l'encerti qui l'endevini.
|