Anàlisi
-
La força del carnaval és l’anonimat
Salvador Palomar, etnòleg i membre de l'associació Carrutxa, de Reus
08.03.2011
-
Volem TV3 al País Valencià
Casal Popular La Turba
24.02.2011
-
Decennals (poc) glamuroses!
Ricard Checa, periodista
14.02.2011
-
“La professó és la cosa més avorrida del món” (perdoneu, però algú ho havia de dir!!!)
Teresa Guasch
14.02.2011
-
Decennals 2011, una possible opinió
Jordi Escoda, gerent del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya
09.02.2011
-
Participació...
Enric Nogués, vallenc de l'any
04.02.2011
-
La sentència del Suprem, o marejar la perdiu
Pere Gatell Artigas, director de l'escola Eladi Homs de Valls
21.01.2011
-
Ara ve Nadal...
Lurdes Quintero
29.12.2010
-
Objectiu: eleccions municipals
Jordi Ferré
13.12.2010
-
La responsabilitat de ser periodista
Xavier Pete Vega
26.11.2010
-
L'Alt Camp, un territori de futur amb progrés
Núria Segú - Candidata pel PSC al Parlament per Tarragona
25.11.2010
-
28N: Bon vent i barca nova!
Gerard Nogués - CUP
23.11.2010
-
Falten pocs dies per al canvi: Per una Catalunya millor
Jordi Garcia Ventura (Cap local de CDC Valls)
19.11.2010
Valls
Objectiu: eleccions municipals
13.12.2010
Una vegada passades les eleccions al Parlament de Catalunya, les diferents forces polítiques comencen ja a preparar l’engranatge per a les properes eleccions municipals que s’han de celebrar d’aquí a menys de mig any. Els partits que han sortit ben parats dels resultats de les eleccions al Parlament intentaran repetir èxits (CiU, PP i SI) i els del tripartit (PSC, ERC i IC), especialment els dos primers, provaran d’intentar aixecar volada després del tràngol passat.
Cada comesa electoral és diferent i no és aconsellable extrapolar els resultats de determinades votacions cap a altres comicis, ja que això pot produir desajustos, i més encara en les municipals, en què sovint els electors valoren també les persones que van davant de les candidadutres. En tot cas, el que sí és cert és que els resultats electorals marquen tendències respecte al comportament possible dels electors.
Una vegada, vaig preguntar a un polític com preveia que anirien les municipals i em va exposar un plantejament molt encertat. Em digué que per analitzar el possible resultat d’uns comicis locals cal valorar la tendència electoral de les sigles del partit polític en qüestió i la candidatura però sobretot el cap de llista que es presenta. Si les sigles polítiques sumen i el cap de llista també es pot tenir un excel•lent resultat. Si hi ha desajustos entre ambdós conceptes, el resultat pot ser incert.
En clau local, a Valls, i tot intentant fer un pronòstic, que com a tal té moltes possibilitats d’anar errat, ens trobem que en aquest moment, si seguim la metodologia exposada anteriorment per analitzar-ho, és obvi que CiU com a formació política està en un moment dolç i que el cap que llista que presentaran, Albert Batet, jo diria que també, és a dir que partit polític i candidat sumen. Això em fa afirmar que em sorprendria molt si CiU no obtingués a Valls una majoria absoluta. És una situació que podem comparar amb la dels anys vuitanta, en què el PSC, amb majories absolutes del PSOE a Madrid, sumava, i la personalitat de Pau Nuet com a alcalde també. Resultat: majoria absoluta socialista a Valls.
Per la seva part, el PSC està en una tendència a la baixa, tant a Catalunya com el PSOE a Espanya. Això em fa pensar que serà difícil que Núria Segú repeteixi resultat (set regidors) i que és possible que tingui un descens de regidors, i més si tenim en compte que la secció local del PSC a Valls ha viscut un període convulsiu i les divisions no ajuden mai a sumar.
Pel que fa als partits amb menor representació a l’Ajuntament de Valls, no em sembla que el PP augmenti el nombre de regidors a la ciutat, ja que penso que CiU recull a la ciutat una part del vot conservador que en altres eleccions vota el PP, i com que penso que CiU a Valls està en tendència a l’alça, no crec doncs que els populars augmentin el nombre de regidors que actualment tenen.
Pel que fa al vot independentista que a hores d’ara se’l reparteixen ERC (dos regidors) i la CUP (un regidor) és a hores d’ara difícil de fer pronòstics ja que si SI (el partit de Laporta) es presenta a Valls, el vot pot quedar repartit, cosa que no és beneficiós per a cap de les tres sigles. Més llistes independentistes poden produir la paradoxa que el nombre absolut de vots entre les tres sigles (ERC, CUP i SI) augmenti respecte els que tenen ara ERC i CUP, però que es reduexi el nombre de regidors independentites. Penso que el moviment independentista a Valls hauria de pensar la possibilitat d’agrupar-se en una coalició que sumés i que permetés tenir una presència al nou consistori que estigui d’acord amb els vots independistes que té la ciutat, tot i que tinc la sensació que les possibilitats que una proposta així sigui reeixida té tan pocs números com les lletres que falten per acabar aquest article.
Jordi Ferré















