Torra apel·la a la responsabilitat perquè l’oposició negociï el pressupost

  • El president, Aragonès, Calvet i la batllessa de l'Hospitalet inauguren l'estació de metro de la Ciutat de la Justícia

VilaWeb
ACN
23.11.2019 - 15:31
Actualització: 23.11.2019 - 19:34

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha reclamat un pressupost per al 2020 que permeti de continuar ampliant la xarxa de transport públic de Catalunya. Ho ha dit durant la inauguració, a l’Hospitalet de Llobregat, de l’estació de l’L10 Sud Ciutat de la Justícia, la setena d’aquest ramal de la línia.

Torra, que ha clos l’acte, ha assenyalat que per això és absolutament imprescindible el pressupost de l’any vinent i ha apel·lat a la responsabilitat de país de les forces polítiques per disposar-ne d’un que permeti ‘més transport públic, però també millor educació i sanitat’. Per això ha fet una crida a negociar els comptes públics de la Generalitat, sobre els quals ha assegurat: ‘No són els nostres, no són de ningú, sinó que són els de tots.’

Torra ha visitat les instal·lacions acompanyat del vice-president del govern, Pere Aragonès; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; la batllessa de l’Hospitalet, Núria Marín, i la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rosa Alarcón. En acabar el recorregut pel vestíbul, els ascensors i l’andana, ha assenyalat que la Generalitat ha construït més de 30 quilòmetres de metro i xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) d’ençà del 2011, mentre que l’estat espanyol ‘des del 1978 no ha posat en servei cap quilòmetre nou de la xarxa de Rodalies. Com a país ho hem de denunciar i no ho hem de permetre. Això sí que afecta, i molt, l’economia del país’, ha afegit.

Ha expressat el compromís del govern envers el transport públic i els ajuntaments catalans, especialment els de les tres ciutats més grans: Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i Terrassa. Tanmateix, ha defensat l’ús i el creixement del transport públic i dels beneficis associats que genera, com ara la reducció de les emissions d’efecte hivernacle i la cohesió social i territorial.

La Ciutat de la Justícia ja té estació

L’estació de la Ciutat de la Justícia ha significat una inversió de 80 milions d’euros i és la dinovena de què disposa, d’avui endavant, la ciutat de l’Hospitalet. S’ubica al barri de Santa Eulàlia, al complex judicial que li dóna nom, i es calcula que registrarà un trànsit diari de 5.600 persones, de les quals 1.500 seran nous usuaris que provindran del transport privat per carretera, segons que ha dit Calvet.

El conseller ha reivindicat de continuar ampliant la xarxa de transport públic amb la connexió de les línies de FCG Llobregat-Anoia i Vallès i l’obertura de les futures estacions de metro Ernest Lluch (L5) i Zona Franca (L10) com a mesures per a lluitar contra la crisi climàtica. ‘Aquesta emergència climàtica l’hem de poder afrontar, per exemple, amb la transició energètica, l’economia circular i la descarbonització de la mobilitat’, que requereix un bon sistema de transport públic.

Marín, que ha aplaudit els compromisos del govern amb l’obertura de les estacions de metro a l’Hospitalet, ha subratllat l’impacte que té per a millorar la qualitat de l’aire. Així i tot, ha advertit que d’aquest fenomen no se’n pot encarregar una sola administració. ‘Ho hem de fer sumant sinergies i això representa aquesta inauguració’, ha insistit, per la qual cosa ha fet referència a diàleg com a fórmula que fa avançar una societat i una ciutat.

L’estació inaugurada avui, oberta al públic a les 15.00, és accessible per a persones amb mobilitat reduïda, té les vies a una profunditat de 40 metres i gaudeix de sis ascensors de gran capacitat per a arribar a les andanes. Dissenyada pels arquitectes Dani Freixes i Agustí Carbonell, utilitza el mateix sistema de túnels que les altres estacions de la línia, en què els trens no se situen paral·lelament segons el sentit, sinó que circulen superposats en dos nivells diferents.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any