La Sindicatura i la Intervenció de la Generalitat constaten irregularitats al Consorci de Serveis Socials de Barcelona

  • Constaten contractacions irregulars per vint milions d'euros i sobresous del Consorci de Serveis Socials de Barcelona · La CGT portarà el cas a l'Oficina Antifrau per exigir responsabilitats

VilaWeb
ACN
13.10.2021 - 10:30
Actualització: 13.10.2021 - 12:04

Informes de la Sindicatura de Comptes i de la Intervenció de la Generalitat han constatat contractacions irregulars per vint milions d’euros i sobresous del Consorci de Serveis Socials de Barcelona (CSSB) entre el 2014 i el 2019, segons que ha publicat El Periódico. En el report 6/2017 de la Sindicatura del 2014, s’assenyalen pèrdues per 731.000 milers d’euros dels exercicis 2013-2014 i incidències sobre l’objecte contractual, els imports i les dades que fan pensar que hi va haver fraccionaments indeguts de contractes. L’informe de la Intervenció de la Generalitat del 2015 assegura que no es va complir la normativa en matèria de personal i que hi ha conceptes retributius fora de conveni. La CGT portarà el cas a l’Oficina Antifrau.

Segons el report de la Sindicatura sobre el 2014, 20 dels 22 expedients analitzats, per un valor de 22 milions, es van tramitar sense publicitat, ni transparència ni concurrència pública i sense justificació. A més, en dotze dels contractes menors fiscalitzats l’import facturat supera l’autoritzat en el contracte i en set casos l’import total facturat pel proveïdor supera el llindar fixat en la normativa de contractació per als contractes menors; per tant, s’havien d’haver tramitat mitjançant un procediment amb concurrència.

El document diu que el CSSB va tramitar la major part de contractes per a la gestió de serveis públics mitjançant el procediment negociat sense publicitat per raó de l’exclusivitat i considera que el consorci no justifica prou la utilització d’aquest procediment. També diu que, sota la forma d’un conveni, es va formalitzar un negoci jurídic amb una fundació privada amb les característiques pròpies d’un contracte de gestió de serveis públics.

En relació amb l’àrea de personal, alguns treballadors van rebre una tercera paga extra, en concepte d’assistència i puntualitat, per bé que la normativa de la funció pública en preveu tan solament dues. A més, indica que el 2017 no hi havia manuals del circuit de caixa en què es determinessin l’ús d’efectiu i el control i que es va executar despesa per 957.840 euros, per la qual no es disposava de prou crèdit.

En l’informe de la Intervenció de la Generalitat del 2015 es conclou que l’entitat no va complir la normativa referent a les despeses de personal, la patrimonial, la de contractació i la de protecció de dades. Apunta a la creació de dos conceptes retributius que no consten al conveni i informa que es va augmentar la retribució de dues persones sense justificació aparent. Segons l’anàlisi que fa la CGT de les auditories, el 2015 es van pagar sobresous per sobre de conveni per valor de 352.379 euros, el 2017 328.726 i el 2019 per 256.000 euros.

El sindicat CGT ha anunciat que portarà tots aquests fets a l’Oficina Antifrau ben aviat per exigir responsabilitats. Han assegurat, per exemple, que alguns dels contractes implicats són a fundacions i empreses amb vincles amb els partits de govern o empresaris que cerquen el lucre econòmic. Ho veuen com un cas greu de portes giratòries i apunten a les presumptes irregularitats en la contractació de personal, amb sobresous per sobre de conveni.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any