Seat proposa un ERTO per la restricció del subministrament de components electrònics

  • L'aturada de la indústria de l'automoció va fer que els principals fabricants de semiconductors destinessin la producció a altres sectors, però la ràpida recuperació de l'automoció n'ha causat escassetat

VilaWeb
EFE
22.12.2020 - 11:42
Actualització: 22.12.2020 - 16:31

La restricció del subministrament de semiconductors forçarà la planta de Seat a Martorell (Baix Llobregat) a reduir un torn de producció a la línia 2, la que produeix el Seat i el Cupra León i el Cupra Formentor, i encara que part de personal es mourà a una altra línia, la 1, que produeix els Ibiza i Arona, la companyia plantejarà un ERTO per a la resta d’afectats. De moment es desconeix com afectarà la plantilla l’ERTO, encara que Seat subratlla que la reorganització de la planificació s’aplicarà des del 25 de gener i fins a l’abril, i els sindicats intentaran “minimitzar al màxim” el nombre d’afectats, ha explicat a Efe el president del comitè d’empresa, Matías Carnero (UGT).

La restricció a escala mundial del subministrament de semiconductors, un component clau dels xips integrats en els circuits electrònics de determinats vehicles, amb prou feines no té incidència sobre els models Ibiza i Arona, de manera que Seat ampliarà la fabricació en aquesta línia durant el primer quadrimestre de l’any, aprofitant l’estirada comercial d’aquests models. Així doncs, la línia 2 reduirà el ritme de producció de tres a dos torns, mentre que la línia 1, que treballa en la pràctica a dos torns i mig, s’incrementarà a tres a ple rendiment.

En qualsevol cas, Seat preveu recuperar a tot el volum de vehicles que no es produeixi durant aquestes setmanes per la falta de suficients semiconductors durant el 2021, subratlla la companyia en un comunicat. La intenció de direcció i sindicats és negociar les condicions i l’afectació de l’ERTO a la tornada de les vacances de Nadal.

Carnero ha assegurat a Efe que per saber el volum d’afectats caldrà conèixer primer quin volum de cotxes es planteja deixar de produir i ha precisat que l’ERTO podria plantejar-se fins a “l’abril o maig”. També ha remarcat que els sindicats demanaran que no hi hagi pèrdues de salari per als afectats.

Escassetat de semiconductors

Aquest problema d’abastament d’aquest material és conseqüència de la crisi de la covid-19, que va provocar una aturada en la indústria de l’automoció i va portar als principals fabricants de semiconductors a reassignar producció a altres sectors, com l’electrònica de consum. No obstant això, la ràpida recuperació de sector de l’automòbil ha fet que ara tota la indústria, entre ella el grup Volkswagen, s’enfronti a una escassetat de components electrònics necessaris. Un cop superat aquest problema d’abastament, Seat preveu augmentar, a partir del segon quadrimestre de l’any, la producció diària de la família del León i del Cupra Formentor.

El vice-president de Recursos Humans i Organització, Xavier Ros, ha subratllat que “la restricció del subministrament de semiconductors exigeix de flexibilitzar els plans de producció”, i ha agraït als representants sindicals la seva “flexibilitat” per adaptar el pla de producció.

Per la seva banda, Carnero ha assegurat que, malgrat l’ERTO, “la recuperació del volum que es perdi pot generar més necessitat de mà d’obra en els pròxims mesos”, mentre que el secretari general de CCOO a Seat, Rafael Guerrero, ha dit que “cal fer valdre la capacitat d’afrontar col·lectivament aquesta situació sobrevinguda amb l’objectiu de salvaguardar l’ocupació, negociant per a això un ERTO”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any