Rosa Tharrats i Pete Fillingham, a Joseph Beuys

  • En les obres d'aquests artistes l'art surt del seu suport, la tela surt de la pintura, perquè la tela mateixa és la pintura

VilaWeb
Redacció
31.08.2016 - 02:00
Actualització: 31.08.2016 - 10:46

Rosa Tharrats:

«Espai per al segle XXII és un homenatge a la peça de Joseph Beuys The Orwell Leg – Trousers for the 21st Century. Segons Beuys els genolls són la part del cos amb què veiem el futur. Els forats d’Espai per al segle XXII també volen simbolitzar aquesta obertura cap al futur, en un intent de dibuixar el paisatge dels nous temps. Aquesta instal·lació s’ha fet amb materials tèxtils trobats i cedits (upcycling) i cada teixit té una història al darrere, des d’uns pantalons trobats al barri turc de Berlín fins a una jaqueta de l’adolescència treta de l’altell familiar. Fragments d’història individual que formen l’imprevisible i vast teixit de la col·lectivitat.»

Peter Fillingham. 'El rei de reis', 2015-2016.
Peter Fillingham, ‘El rei de reis’, 2015-2016

Pete Fillingham:

«Aquest treball comença amb l’obra ‘Filzanzug’, el vestit de feltre de Joseph Beuys del 1970, edició de la galeria René Block de Berlín (edició de 100). El vestit de feltre constituït per dos peces, no és un vestit que es pugui portar. Té l’aparença d’un vestit, però és, de fet, una delicada i fràgil escultura que pot ser exposada de la manera que vulgui el propietari o comissari. En aquesta exposició, El rei de reis s’exposa en un espai on el vestit de feltre original podria haver estat penjat i posa de manifest una absència.

El meu treball va ser concebut originalment el 2015 com un vestit de joguina per al rei de reis, per a Déu, i per a referir-me respectuosament a la història i la tradició dels ‘pearly kings and queens’ de Londres, coneguts per ‘pearlies’, on la pràctica de portar roba decorada amb els anomenats ‘pearls’ (perles, avui ‘motherofpearl buttons’, botons de nacre), es va originar el segle XIX. Aquesta pràctica es va associar amb Henry Croft, un escombriaire orfe que demanava diners per als més pobres. En aquella època, els venedors de carrer tenien el costum de portar pantalons decorats amb els botons de nacre que es trobaven pel carrer, que havien caigut de la roba de la gent benestant. Croft va adaptar aquesta història per crear un ‘peraly suit’ per cridar l’atenció per a les seves accions benèfiques.

El vestit que s’exposa a la galeria Cadaqués és l’interior d’un vestit inacabat, fet per mi en la meva joventut. Té algunes de les marques dels venedors de carrer (‘costermongers’) de Londres, amb botons de nacre a les solapes i a sobre les costures dels pantalons. És una feina feta després de molts dibuixos preparatoris, utilitzant patrons de paper i agulles que fan referència als símbols que també empraven els ‘pearlies’, com ara rodes de carro i ferradures de la sort, a més dels meus nous símbols, com ara els hexàgons de la bresca de mel i el text ‘Ajuda als altres’ tret d’un cartell de ‘el bon comportament indi’. Els ‘pearlies’ sempre porten el nom de la seva parròquia a Londres escrit als seus vestits. Aquí, humilment, he afegit la paraula Catalunya, que sento com la meva segona llar adoptiva. Igual que ‘filzanzug’, El rei de reis no és un vestit, però sí que és la idea d’un vestit.
A Catalunya.»

Aquests texts dels artistes Rosa Tharrats i Pete Fillingham formen part de l’especial de VilaWeb dedicat a Joseph Beuys, un artista de referència amb una concepció radical de l’art, que ha influït diferents generacions d’artistes. L’especial conté una relació d’obres de l’exposició ‘A Josep Beuys’ de la galeria Cadaqués, comentades pels artistes mateix. Hi expliquen el seu vincle amb Joseph Beuys, el qual homenatgen. I també en forma part un article sobre la relació de Beuys i Catalunya, especialment amb Manresa, ciutat que va visitar i que dóna nom a una acció artística significativa en la seva trajectòria, del 1966. 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any