SOS: Literatura a les aules

  • El Col·lectiu Pere Quart insisteix en la importància de les polítiques culturals d'estat en una república independent · Alhora denuncia que el Departament d'Ensenyament no té en compte cap de les seves propostes

VilaWeb
Redacció
26.06.2017 - 22:00
Actualització: 26.06.2017 - 22:45

El Col·lectiu Pere Quart, format per professors de llengua i literatura catalanes, ha alertat del procés de ‘residualització’ a què es troben sotmeses les humanitats en tots els nivells d’ensenyament. El col·lectiu subratlla la necessitat que les humanitats, i especialment la literatura catalana, es converteixin en l’eix fonamental del currículum acadèmic de secundària i batxillerat. Alhora, destaca el paper fonamental que haurien de tenir les humanitats en una societat lliure i avançada.

Així mateix, apunta la importància de restituir el prestigi social del patrimoni literari català com a referent lingüístic i identitari i com a vincle d’unió del present amb el passat i el futur històrics. La reivindicació ha aplegat el suport d’escriptors com ara Jaume Cabré i Quim Monzó, d’entitats com Òmnium Cultural i la Societat Catalana de Llengua i Literatura, i de personalitats com ara Lluís Llach, Josep-Maria Terricabras, Josep Maria Pou i Teresa Cabré.

El col·lectiu assenyala la importància de tenir el suport d’un estat per a poder dissenyar el currículum educatiu de les joves generacions. És per això que considera necessari de tenir una república catalana independent que faci polítiques d’estat ‘ambicioses i generoses’ per enfortir la formació humanística dels joves i per legitimar i fer visible la literatura catalana al món. El grup demana als catalans que votin sí en el referèndum del primer d’octubre perquè la literatura catalana tingui presència i reconeixement, en peu d’igualtat, a Europa i al món.

Sense suport de l’administració
No obstant això, i malgrat el suport de representants del món educatiu i acadèmic, el col·lectiu denuncia que ni el Departament d’Ensenyament ni l’Àrea de Cultura, Educació i Esports de la Diputació de Barcelona no han tingut en compte cap de les reclamacions que els han adreçat. Insisteixen a dir que les seves propostes, lluny de ser gremials, són ‘la clau de volta de l’adquisició de les vuit competències transversals recollides al currículum’ d’educació secundària i batxillerat.

L’associació té previst de reunir-se amb Montserrat Llobet, directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat per demanar-li que les hores de llengua del primer curs de batxillerat es dediquin íntegrament a l’estudi de la literatura, a fi de complir el currículum vigent.

El grup es va estrenar ara fa un any amb el manifest ‘SOS Literatura a l’ensenyament’ que ja ha aplegat més de 3.600 adhesions al portal Change.org.

‘Un segle XXI sense humanitats’
Per una altra banda, fa pocs dies un grup de personalitats del món acadèmic i cultural va debatre la progressiva supressió de les humanitats en les diverses reformes educatives, substituïdes per matèries com ara anglès, tecnologia i assignatures orientades al mercat laboral.

Els ponents, entre els quals hi ha l’escriptor Jaume Aulet, la periodista Patrícia Gabancho i els professors universitaris Joan Maria Minguet, Marina Garcés i Gregorio Luri, diuen que sovint són els pares que consideren que les humanitats són inútils. Per ells, l’escola del segle XXI es dedica a formar treballadors i no pas persones i creuen que la cultura hauria de ser una preocupació cabdal del sistema educatiu actual, perquè humanitza les persones.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any