L’OMS veu amb bons ulls el vet de Barcelona als cotxes més contaminants

  • Nathalie Roebbe avisa de la importància dels batlles per fer front a la contaminació de l'aire: 'Són petits ministres de salut'

VilaWeb
ACN
08.05.2019 - 08:36

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) veu amb bons ulls el vet als cotxes més contaminants a Barcelona. Així ho assenyala en una entrevista amb l’ACN Nathalie Roebber, coordinadora de qualitat de l’aire i salut urbana de l’OMS, que apunta que el trànsit és un dels contribuents ‘clau’ en embrutar l’aire. Segons l’experta, abordar la contaminació és abordar la salut dels ciutadans i és per això que considera que el paper dels ajuntaments és ‘molt important’. Decisions com ara la planificació urbana o la introducció de noves taxes poden tenir un impacte, explica, i per això parla dels batlles i les batllesses com ‘petits ministres de salut’.

‘A les ciutats el que és important és tenir clar quines són les principals fonts per trobar les intervencions apropiades però per descomptat el trànsit és un factor clau’, afegeix. En aquest sentit, Roebber diu que les mesures han de triar-se en relació al context ‘local’ de cada municipi, per exemple, fixant-se en aspectes com ara com està construïda la ciutat o quin és el nivell de població. Per tant, conclou, no hi ha una única mesura que sigui la bona sinó que la solució és una combinació de mesures adaptades a la ciutat.

Així, veu amb bons ulls idees com ara el peatge de congestió —al qual Generalitat, AMB i Ajuntament de Barcelona han obert la porta recentment— perquè els vehicles que vulguin accedir al centre de la ciutat hagin de pagar una taxa però diu que n’hi ha diverses com ara incentivar l’ús de la bicicleta. ‘Són mesures que han de ser implementades de forma conjunta’, insisteix.

‘El missatge és que si abordes la contaminació de l’aire el que estàs fent abordar la salut, per tant, augmentes el benestar de la població i moltes altres coses que van de la mà’, explica. Com a model de referència cita l’exemple dels països nòrdics, que han muntat infraestructures per facilitat la circulació amb bicicleta així com els espais peatonals, incentivant el canvi del cotxe per l’activitat física. ‘Així, d’una banda redueixes l’ús dels cotxes i per tant redueixes la contaminació i, alhora, amb l’increment de l’activitat física redueixes l’obesitat i la prevalença d’altres malalties no transmissibles’, conclou.

Nathalie Roebber ha participat aquest dimarts en un acte a Brussel·les organitzat per la Fundació Naturgy, en la qual també hi ha intervingut la Comissió Europea.

Durant l’acte, el director general de la direcció de Medi Ambient de l’executiu comunitari, Daniel Calleja, ha destacat que els estàndards de la qualitat de l’aire a Europa han millorat en les últimes dècades gràcies als ‘esforços’ a nivell local, regional, nacional, europeu i empresarial però ha remarcat que seguir ‘netejant’ l’aire és encara ‘urgent’. ‘Encara s’ha de fer molt perquè els estàndards de qualitat de l’aire no s’han assolit en moltes zones urbanes’, ha afirmat.

Al seu torn, Maria Eugenia Coronado, directora de la Fundació Naturgy, assegura en declaracions a l’ACN que la contaminació de l’aire aportarà ‘molts problemes’ si no s’assumeix ‘amb responsabilitat’ en una cultura que va ‘des dels ciutadans’ fins a les empreses i l’administració pública.

Segons Coronado, s’ha de buscar la millor relació ‘benefici-cost’ per obtenir una energia ‘més neta’ i opcions de combustible que siguin viables i ‘més nets’ per al planeta. ‘Tenir plans per a la ciutat, alternatives de transport, tots els ajuntaments en general van caminant cap a això’, diu, demanant treballar ‘en equip’ amb l’administració i la ciutadania.

Riscos per a la salut

L’experta de l’OMS afirma que el 23% de la càrrega de malalties és a causa de factors de risc mediambientals i situa la qualitat de l’aire com un dels majors ‘determinants’ ambientals per a la salut, en particular a les zones urbanes.

L’organització estima que la contaminació ambiental està associada a malalties cardiovasculars i respiratòries i càncer arran de l’exposició a partícules de l’aire. Es calcula que la contaminació de l’aire causa més de 4 milions de morts prematures l’any arreu del món.

A Barcelona, la font principal de contaminació atmosfèrica és el trànsit motoritzat, segons l’Agència de Salut Pública de la ciutat. L’informe de qualitat de l’aire del 2017 mostra que es continuen superant els nivells de referència de l’OMS per als contaminants NO2, PM10, PM2,5, benzè, ozó i benzo(a)pirè. 

Advertències de Brussel·les

La Comissio Europea manté un procediment d’infracció obert a Espanya perquè l’Estat continua superant els valors límit de diòxid de nitrògen (NO2) permesos segons la directiva europea. 

Tot i l’incompliment “constant” dels límits de contaminació atmosfèrica que recull la normativa europea sobre qualitat de l’aire, l’any passat l’executiu comunitari va descartar enviar Espanya al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per la contaminació de l’aire que hi ha principalment en les àrees urbanes de Barcelona i Madrid. 

La legislació de la UE sobre la qualitat de l’aire ambient, que recull la Directiva 2008/50/CE estableix valors límit pels contaminants atmosfèrics nocius i, en particular, el diòxid de nitrògen. Si se superen aquests valors, els estats membres tenen l’obligació d’adoptar i executar plans de qualitat de l’aire que estableixin mesures adequades per posar-hi fi el més aviat possible.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any