Neix Canal Malaia: ‘És infinitament més fàcil tenir èxit a YouTube en català que no en castellà, i ho volem demostrar’

  • La plataforma vol ser una eina per a crear més contingut audiovisual en català i aconseguir que YouTube el promocioni

VilaWeb
Redacció
15.05.2020 - 21:16
Actualització: 16.05.2020 - 11:28

Els quatre creadors de Canal Malaia, una plataforma per a contingut en català que es presenta avui, tenen molt clar el seu objectiu. ‘YouTube prioritza els vídeos amb moltes visites, que són els que s’han fet en llengües grans, perquè per si soles tenen capacitat d’arribar a un públic més ampli.’ Qui parla és la periodista Clàudia Rius, una de les veus rere el projecte. Arnau Rius i Bru Esteve són dues més, que també participen en la conversa, i la quarta és Juliana Canet, que ja s’ha fet un nom important en aquesta xarxa, com també a Instagram i Twitter.

Rius explica que l’algorisme de YouTube no afavoreix els qui creen continguts en català: com que no n’hi ha prou, la xarxa no genera recomanacions automàtiques per als consumidors, que s’acaben perdent en l’oceà de vídeos en les altres llengües. ‘Ja hi ha youtubers en català, però queden espargits i costa que els seus productes es relacionin entre ells.’ Per això ‘cal donar visibilitat a youtubers que estiguin relacionats perquè algú que mira vídeos en català pugui seguir-ho fent quan acabi de veure’n un.’ És la meta que s’ha marcat Canal Malaia.

La recepta

Com s’ho faran? La primera passa serà que tots els vídeos que es facin amb nosaltres portaran una pantalla al final que vincularà amb quatre vídeos més de Malaia. ‘Quan YouTube s’adona que aquestes coses estan interconnectades i interessen els usuaris, el seu algorisme genera lligams i t’ho fa sol.’ L’objectiu és reproduir el que passa a Twitter: una bombolla que es va expandint, fins que l’ecosistema ja s’aguanta per si sol. Però ‘YouTube és pensat per a formats més grans, més llargs i que necessiten una idea de fons i normalment més feina que no pas un vídeo a l’Instagram o un piulet’, diu Esteve, i la plataforma servirà per a ajudar-los. ‘No volem fer bombo a la gent de Malaia, volem mostrar a YouTube que hi ha una comunitat.’

La plataforma no serà un canal de YouTube que ofegui els creadors: cadascú mantindrà el seu canal i hi penjarà els vídeos que vulgui, com feia fins ara. Amb la diferència que n’hi haurà uns quants que tindran aquest sistema de recomanacions durant els darrers segons i que la marca d’aquesta nova plataforma hi serà present, en la descripció i amb el logotip. ‘La clau és que no agafes tot el contingut i l’encaixes dins la teva estructura: deixes que el contingut funcioni amb l’estructura que és natural a YouTube, que són els canals de cadascú’, diu Clàudia Rius. Cada youtuber tindrà una llista de reproducció al seu canal que es dirà així, Malaia, i el canal les agruparà totes.

I els qui ja funcionen, per què s’hi haurien d’unir? ‘Primer perquè l’objectiu és acabar pagant a tothom. Després, i sobretot, perquè Malaia els ajudarà a tenir una visibilitat que de vegades costa tenir. Sobretot als qui acaben de començar.’ Com més vídeos, més retroalimentació. La tasca dels quatre emprenedors de la idea serà, d’una banda, detectar formats que funcionin en les altres llengües i proposar-los a gent d’aquí per a fer-los en català, i també cercar gent amb potencial i proveir-la de recursos per a elaborar els vídeos. ‘Estarem molt pendents de les xarxes, de fet, tenim la sort o la desgràcia que ja n’estem pendents tot el dia. Ajudarem a editar, a fer guions, a cedir material, o simplement aconsellar’, diu Esteve.

Les primeres passes

Encara no saben si seran una empresa, una associació o una cooperativa. Dependrà de la manera com evolucioni tot plegat: ‘De moment som quatre freelance que comencem un projecte amb molta il·lusió. Tenim pensades diverses maneres de constituir-nos i, a mesura que puguem crear més continguts, anirem definint com ens relacionem amb els youtubers.’ Però els guanys que puguin generar els vídeos de cadascú van per al creador. ‘El que volem és motivar la gent perquè faci coses en català’, diu Rius. ‘I normalitzar-ho’, afegeix Esteve: ‘ser l’empenteta per a qui no sabia si posar-s’hi o no, crear l’oferta.’

Avui ja s’han estrenat nou dels youtubers amb qui han contactat, però no pensen ser ‘esclaus dels números, perquè quan es comença un projecte així, al principi s’ha de picar molt de ferro fred i, si els primers vídeos no tenen gaires visites, no vol dir que ho hàgim de deixar’. ‘I tenim el precedent de productes que han funcionat en català.’ La filosofia és molt nítida. Sentencia Arnau Rius: com que en català no es competeix amb milers de persones, en contra de la idea d’èxit més popular, ‘és infinitament més fàcil triomfar en català que triomfar en castellà. I volem demostrar això.’

https://www.youtube.com/watch?v=czclUZDBFkA&feature=emb_title

La tasca de les institucions i la normalització del català

Els membres de canal Malaia es desmarquen de les crítiques que aquesta mena de contingut l’hauria de promoure les institucions. Esteve explica que ‘ens interessa fer-ho i ho fem independentment de si algú més ho fa. Jo estic en un programa per a adolescents que fa la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, que és a YouTube i que és la prova que es fan coses i que poden funcionar. Si a títol individual podem intentar-ho també per una altra via, som-hi.’

I també avisen que no seran puristes amb l’idioma. ‘Una de les gràcies serà que el català que parlem serà el que s’hi trobarà, no hi haurà ultracorrecció. Si voleu veure com parlen català els joves, mireu el contingut del canal. Nosaltres ens estimem la nostra llengua i volem que sigui útil i aparegui en absolutament tots els àmbits de la nostra vida, i per tant és important que també hi sigui a Internet’. ‘Jo vaig començar a fer vídeos no per militància, sinó intuïtivament, perquè era la meva llengua i em sortia així. Doncs hi ha gent que potser no és conscient que pot fer vídeos en català i tenir èxit.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any