L’Hermitage Barcelona obrirà les portes el maig del 2019 després d’invertir 38 milions

  • L'Hermitage Barcelona obrirà les portes el maig del 2019 en un nou edifici a la zona del Port, una operació que costarà 38 milions d'euros i que preveu aixecar un museu que unirà art i ciència en un "nou paradigma" museogràfic, ha explicat el director científic i artístic del museu, Jorge Wagensberg.

VilaWeb
Redacció
17.06.2016 - 17:21
Actualització: 18.06.2016 - 14:10

BARCELONA, 17 (EUROPA PRESS)

L’Hermitage Barcelona obrirà les portes el maig del 2019 en un nou edifici a la zona del Port, una operació que costarà 38 milions d’euros i que preveu aixecar un museu que unirà art i ciència en un “nou paradigma” museogràfic, ha explicat el director científic i artístic del museu, Jorge Wagensberg.

El museu, que s’ubicarà en una superfície de 3.740 metres quadrats i tindrà una superfície construïda de 15.000, es col·locarà en un edifici “racional i coherent” respecte al paisatge urbà de la ciutat.

Alhora, serà sensible amb la memòria històrica del museu de Sant Petersburg, ha dit el líder de Cultural Development Barcelona, l’arquitecte Ujo Pallarés, que ha destacat que la iniciativa és 100% privada, i ha implicat el fons d’inversió andorrà Sicav Amura i ara busca un soci local en recerca de la meitat del finançament, també amb entitats financeres.

L’espai, de cinc plantes i set sales d’exposició, serà una realitat en dos anys, després de quatre anys de negociacions i recerca del lloc, que ara espera que l’Ajuntament de Barcelona faci un canvi del planejament municipal per aconseguir la concessió del terreny per part del Port en quatre o cinc mesos.

L’objectiu és posar la primera pedra en un any, quan el museu oferirà una exposició a la ciutat –de la qual no han transcendit detalls– en espera tenir llesta la nova seu, feta a mida de les necessitats museogràfiques del nou espai, que es desmarca del model franquícia museístic, ha dit Wagensberg.

Pel museu desfilaran les “grans obres” dels fons del museu rus, però totes estaran explicades a través d’un nou discurs que vol convertir-se en una crònica de la condició humana, com la d’homes que es diverteixen matant animals salvatges.

Això mateix ho va reflectir Eugène Delacroix a ‘La caça del lleó’, i ho il·lustren també uns gravats mesopotàmics que Wagensberg ha relacionat, i també ha vinculat la recerca de la perspectiva en els bisons de les Coves d’Altamira, Giotto, Fillippo Brunelleschi, Diego Velázquez i fins Salvador Dalí, que amb el seu ‘Crucifixió. Corpus hipercubus’, va buscar la quarta dimensió.

Segons l’exdirector del CosmoCaixa, també hi ha temes recurrents en artistes d’èpoques i cultures molt diferents que generen similituds entre Edward Hopper, Henri Matisse, Salvador Dalí i Vermeer van Delft.

El museu vol convertir-se en un “espectacle permanent” dedicat a la bellesa i a la intel·ligència, concebut sobretot per al públic local barceloní, amb el qual vol connectar a través de conferències, tallers i activitats gratuïtes i també en cooperació amb altres museus de la ciutat com el Marítim i el Picasso.

CONSTRUCCIÓ D’HISTÒRIES

A través d’un fons de 3.000 peces, el nou museu construirà un discurs en què l’art no es mostrarà només d’una forma contemplativa, sinó que es mostrarà a través de fenòmens –com els museus científics– i metàfores museogràfiques per “construir històries”.

“Calia crear un nou llenguatge” per a aquest museu que vol construir un microclima que fomenti l’aprenentatge amb grans noms com Galileu, Dante, Leonardo da Vinci i pensadors com Ludwig Wittgenstein, entre d’altres.

El contracte amb el museu de Sant Petersburg és per 50 anys, ha explicat Pallarés, que ha dit que dels 38 milions d’inversió, 28 es destinaran a la construcció.

La comissionada de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Berta Sureda, ha fet una “lectura positiva” de la iniciativa, i ha dit que estan treballant amb el museu per parlar de com afectarà la comunitat.

Des de la Generalitat, el director d’Arxius, Museus, Biblioteques i Patrimoni, Jusèp Boya, ha considerat “interessant” la forma d’aproximar-se a una de les col·leccions més importants del món, i ha descartat que el museu perjudiqui la resta de centres.

PÚBLIC DIVERS, RIC I INNOVADOR

Ha destacat que ara la “prioritat” de la Conselleria de Cultura és donar suport als museus i institucions públics del territori, i ha celebrat que el públic català és divers, ric i innovador.

“Un projecte d’aquesta magnitud només pot passar una vegada cada segle”, ha dit Wagensberg, que ha mirat la història de la Humanitat per veure la llum, la potència de les noves idees i del coneixement per inspirar les històries del futur Hermitage Barcelona.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any