Rajoy inaugura un TGV València-Castelló que va més lent que el Talgo

  • El president espanyol ha inaugurat un tram ferroviari que faran passar per gran velocitat, però no ho serà realment

VilaWeb
Arnau Lleonart
21.01.2018 - 22:00
Actualització: 22.01.2018 - 11:57

El president espanyol, Mariano Rajoy, ha inaugurat el tram del TGV entre València i Castelló de la Plana. Tanmateix, tot i que els bitllets es vendran com a bitllets de tren de gran velocitat, no ho seran pas. Per a acabar-ho d’adobar, aquesta inversió arriba onze anys més tard de la data anunciada, que era el 2015. Aquest greuge ha despertat crítiques, com ara la de Josep Vicent Borira, secretari d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana:

Tampoc no n’està satisfet Joan Amorós, president de la Ferrmed, una associació internacional que treballa per la promoció d’un gran eix ferroviari de mercaderies Escandinàvia-Rin-Roine-Mediterrània Occidental. En declaracions a Catalunya Ràdio, Amorós ha dit: ‘Les prioritats, com sempre, són de caràcter radial en detriment de l’economia productiva.’

Per què aquesta nova infrastructura és insatisfactòria? Per motius diversos, però la raó de fons és que s’hi ha aplicat una solució provisional per adaptar la via actual en comptes de construir una nova plataforma amb l’amplada internacional de les vies.

Un tercer fil en comptes d’una nova plataforma
La major part de les vies estratègiques de la península Ibèrica tenen una amplada de 1668 mil·límetres, 233 mil·límetres superior que l’amplada de via estàndard que hi ha a Europa. Així i tot, els TGV circulen sobre vies d’amplada estàndard per facilitar la connexió amb altres països europeus.

En el tram València-Castelló de la Plana, en comptes de construir una plataforma nova amb l’amplada internacional, s’ha optat per una solució més econòmica: la instal·lació d’un tercer fil. És a dir, s’adapta la via per on ja circulen els trens de rodalia, regionals, Euromed i mercaderies, de manera que també hi pugui circular el TGV que anirà de Madrid a Castelló.

Congestió de la via
Inevitablement, aquesta ‘solució’ satura una via per on ja circulen molts altres trens, que es trobaran afectats per un de nou. És la primera volta que el mètode del tercer fil, pensat per a adaptar trams curts de via on és impossible de construir noves vies, es fa servir per a una distància tan àmplia i complexa.

Les obres del tercer fil ja van causar nombroses molèsties als usuaris de rodalia, que es van organitzar en una pàgina de Facebook. Respecte de la inauguració d’avui, la plataforma va escriure que Rajoy i el ministre Íñigo de la Serna venien ‘a fer-se una fotografia a Castelló’ i d’ací vénen –diuen– els problemes d’aquestes darreres setmanes: ‘Calia preparar-ho tot per a la gran data.’

Segons que ha dit Josep Vicent Boira en un comunicat, el tercer fil no ha tingut mai el propòsit d’assolir l’alta velocitat: ‘És impossible el pas a altes velocitats en un tram saturat i antiquat i, per tant, tan sols ofereix una qualitat i un temps de transport propis del segle XX.’

El ministre de la Serna ja va anunciar a l’estiu la intenció de construir una nova plataforma per a resoldre la previsible congestió de la via. És previst que l’obra es liciti el 2019.

Només onze minuts més ràpid
De resultes d’aquests problemes, al tram València-Castelló de la Plana el TGV haurà de circular amb un límit de 160 km/h, menys de la meitat dels 350 km/h habitual dels TGV. Per això, segons que s’ha anunciat, el nou tren només escurçarà d’onze minuts l’oferta actual. A la web es pot veure com el trajecte, de 42 minuts, dura més estona que alguns Euromed o Talgo. Aquest fet ja ha estat denunciat a Twitter per molta gent, com ara Enric Morera, president de les Corts Valencianes, que hi ha adjuntat una captura de la web oficial.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any