El conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, compareix aquesta vesprada a les Corts Valencianes a iniciativa pròpia. La compareixença havia estat demanada feia temps, però ha coincidit amb la crisi desfermada arran de la suspensió cautelar del decret de plurilingüisme, ratificada aquesta setmana pel Tribunal Superior de Justícia.

Ahir l’Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària del País Valencià (ADIP), que representa més de quatre-cents directors de centres escolars, va defensar el decret. L’ADIP va recordar que els consells escolars havien votat l’adopció del decret i en la immensa majoria de casos amb el vot favorable de dues terceres parts. Així mateix, remarcà que el 54% de les escoles havien adoptat el model avançat i que la immensa majoria de centres havien optat per models que augmentaven la presència del català respecte del que tenien fins ara.

L’ADIP insisteix, a més, que el Ministeri d’Educació espanyol va avalar el decret, elaborat amb un gran consens de la comunitat educativa. I considera que la decisió de la Diputació d’Alacant d’oposar-s’hi i l’actuació subsegüent dels tribunals respon a una estratègia política que no hauria d’afectar l’escola. Els directors refermen que la norma té un gran consens en el marc educatiu: ‘S’hauria de deixar les escoles fora d’una baralla que al nostre entendre només és política’, diuen.

El Tribunal Superior de Justícia (TSJ) va anunciar despús-ahir que mantenia la suspensió cautelar del decret 9/17 que estableix el nou model lingüístic educatiu en l’ensenyament no universitari. La suspensió va ser decretada el mes de maig, després de la petició de la Diputació d’Alacant, l’única institució pública important encara en mans del PP.

La Diputació d’Alacant va interposar un recurs adduint que el decret perjudicava les zones de predomini lingüístic castellà, on hi ha exempcions a l’estudi del català, segons que decretava la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. Així mateix, considera que discrimina els alumnes que trien opcions amb un model educatiu en què el castellà és preponderant.

El decret de plurilingüisme s’havia d’aplicar al setembre en les etapes d’educació infantil, és a dir, fins a cinc anys d’edat. El 54% de les escoles valencianes han triat el nivell avançat –el nivell amb més hores de català i anglès– del Programa Educatiu Plurilingüe Dinàmic, el 30% l’intermedi i el 16% el bàsic. Això significa que el 84% havia decidit d’aplicar, a partir del curs 2017-2018, més català i anglès a les aules.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]