Les Corts aproven el dictamen de l’accident del metro de València que conclou que era previsible i evitable

  • El document assenyala la manca d’inversió en seguretat i responsabilitza políticament Francisco Camps, Juan Cotino i Serafín Castellano, entre més

VilaWeb
ACN
13.07.2016 - 12:55
Actualització: 13.07.2016 - 13:38

El ple de les Corts  ha aprovat el dictamen de la comissió d’investigació sobre l’accident del metro de València de l’any 2006 en què varen morir 43 persones i 47 més varen resultar ferides. El dictamen conclou l’accident va ser ‘previsible i evitable’ perquè el túnel on es va produir el descarrilament del comboi no era segur.

El document, que ha estat llegit per la diputada del PSPV Sandra Martín, presidenta de la comissió, assenyala que les causes de l’accident varen ser múltiples però totes tenen el seu origen en la falta d’inversió i mala gestió de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), especialment en matèria de seguretat en la circulació. Els grups responsabilitzen políticament l’ex-president Francisco Camps, l’exconseller Juan Cotino i Serafín Castellano, entre altres, així com directius de FGV per no dur a terme mesures de prevenció i dirigents de Ràdio Televisió Valenciana, pel tractament informatiu.

El dictamen ha comptat amb el vot a favor del PSPV-PSOE, Compromís, Podem i Ciutadans, i el vot en contra del PP. Al ple han assistit els representants de l’Associació de Víctimes de l’Accident del Metro 3 de juliol (AVM3J), que han rebut una còpia en un acte amb presència del president de la Generalitat Ximo Puig.

En finalitzar la votació tots els diputats s’han aixecat aplaudint cap a la llotja de convidats, on hi havia la presència dels representants dels familiars de les víctimes de l’accident.

El PP ha justificat el sentit del seu vot argumentant que la comissió d’investigació ha estat ‘parcial, esbiaixada i incompleta’, a més de tenir les conclusions ‘premeditades’, segons que ha exposat el diputat Alfredo Castelló. Els populars assenyalen que el dictamen està replet de ‘judicis de valor i falsedat’ i amb ‘omissions i mentides conscients’ per ajudar anímicament els familiars de les víctimes. El diputat ha defensat que tots els informes de FGV apuntaven que la línia on es va produir l’accident era segura.

Així mateix, han indicat que la resta de grups han vetat compareixences i que només han cridat 4 dels compareixents que varen proposar en l’anterior comissió d’investigació. Castelló ha acusat a més la resta de grups de tenir ‘ments malaltisses’ per pensar que les visites de membres del govern valencià a familiars pretenia condicionar futures accions judicials. ‘Sense causes no hi ha responsabilitat’, ha defensat Castelló, que ha dit que fins i tot els compareixents han dit que sense decisió judicial no hi ha responsables.

Segons aquest dictamen, l’anterior comissió d’investigació del 2006 no va depurar responsabilitats polítiques perquè el PP i FGV ho varen impedir. En aquest sentit, denuncien que la documentació i les compareixences d’aquella comissió donen compte que l’anterior govern en complicitat amb el PP tenia com a objectiu impedir que s’imposés qualsevol altra versió diferent de la oficial.

En relació amb l’actitud del govern valencià, denuncien presses en l’organització dels funerals, quan encara havien famílies que no havien rebut les restes mortals dels familiar, i que president de la Generalitat Valenciana Francisco Camps va faltar a la seva responsabilitat institucional en no rebre les víctimes i els seus familiars.

El dictamen conclou que la Generalitat Valenciana va actuar amb urgència no justificada en la gestió de l’accident, amb la finalitat de no eclipsar la visita del Papa i fonamentalment per no assumir responsabilitats polítiques. ‘El govern valencià orquestrar des del primer moment una estratègia política i comunicativa sobre l’accident, sostinguda en el temps, per imposar una única i inalterable veritat. Hi havia una estratègia comunicativa orquestrada dels directius de TVV amb la presidència de la Generalitat per al tractament informatiu del accident’.

Amb tot, conclouen que al llarg de 10 anys, va haver un ‘menyspreu’ per l’Associació de Víctimes del Metro 3 de juliol (AVM3J) per haver qüestionar ‘la veritat oficial que ha estat desmuntada a la Comissió d’investigació’.

13 responsables
Els grups polítics responsabilitzen Francisco Camps de les decisions sobre l’accident i el menyspreu a l’AVM3J, al l’exdirector general de Transport, José Vicente Dòmine, de lla mala gestió en la planificació i coordinació del transport ferroviari així com a l’exvicepresident Víctor Campos per la manca de criteri uniforme en la concessió de le indemnitzacions i ajudes a les víctimes a les que va faltar als principis d’igualtat, transparència i publicitat. En una mateixa línia, assenyalen a l’exportaveu del PP Serafín Castellano per manipular l’anterior comissió d’investigació i a l’exconseller Juan Cotino per la utilització partidista de les visites a les llars de les víctimes.

En l’àmbit de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), consideren que l’exgerent Marisa Gràcia és responsable de no adoptar decisions en l’àmbit de les seves responsabilitats que haurien pogut evitar l’accident o minimitzat les conseqüències; En l’àmbit de l’empresa pública Ràdio Televisió Valenciana (RTVV). El dictament també responsabilitza altres càrrecs de FGV.

En relació a RTVV, responsabilitza l’exdirector Pedro García per ‘la informació manipulada sobre l’accident’ així com a l’exdirector d’informatius Lluís Motes, ‘ responsable que la ciutadania no accedís a una informació immediata, veraç i objectiva’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any