28.06.2016 - 00:04
BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)
Investigadors del Creal, centre aliat d’ISGlobal, han estimat que gairebé el 20% de totes les causes de mortalitat natural –al voltant de 3.000 morts– podrien posposar-se cada any si es complissin les recomanacions internacionals per al desenvolupament de l’activitat física, l’exposició a la contaminació de l’aire, el soroll i l ‘accés als espais verds.
Segons l’estudi, publicat a ‘Environmental Health Perspectives, es preveu que el 2050 gairebé el 70% de la població mundial viurà en zones urbanes i com els ambients que s’habiten afecten la salut, cal dissenyar una planificació urbana i de transport que promogui una vida saludable.
Els investigadors han desenvolupat i aplicat a Barcelona una eina d’Avaluació d’Impactes en Salut de la Planeació Urbana i del Transport (Utophia), i han estimat l’exposició a múltiples determinants en salut i les dades de mortalitat de 1.357.361 residents de Barcelona de més de 20 anys.
L’autora principal de l’estudi i investigadora del Creal, Natalie Mueller, ha explicat que s’han comparat els nivells actuals d’exposició amb les recomanacions internacionals i s’ha estimat la “fracció de morts prematures evitables que es podrien evitar si s’aconsegueixen arribar a les recomanacions”.
LES CAUSES
Les estimacions han demostrat que la major proporció de morts prematures prevenibles van estar causades per l’augment de l’activitat física, seguida de la reducció de l’exposició a la contaminació de l’aire, el soroll del trànsit i la calor.
El coautor de l’estudi, David Rojas-Rueda, ha explicat que és urgent integrar l’activitat física en la vida diària, perquè anar en bicicleta, caminar i usar el transport públic “proporciona beneficis per a la salut a l’augmentar l’activitat física dia a dia de manera senzilla”.
ESTRATÈGIES PREVENTIVES
La investigació ha conclòs que les principals estratègies per prevenir la contaminació de l’aire, el soroll i mitigar la calor són la reducció del trànsit motoritzat a través de la substitució de maneres de transport de zero i de baixa emissió i l’increment d’àrees verdes urbanes.
Els investigadors donen suport al la “implementació de les superilles com una mesura per reduir el trànsit motoritzat privat” i fomentar el transport actiu i públic, així com substituir les principals carreteres per espais verds, per exemple transformar la Via Laietana de Barcelona en un parc lineal.