L’era de la publicitat enganyosa

  • La paraula "promoció" ha entrat a formar part del vocabulari de moltes empreses i plataformes online

VilaWeb
Verónica Haro Patricia Hernández
09.02.2016 - 13:35
Actualització: 12.02.2016 - 11:19

Des que Galerías Preciados introduïssin les rebaixes el 1940, trobar gangues s’ha convertit en l’esport nacional i en temps de crisi, molt més. Per què pagar més per un producte o servei? Internet ho ha posat tot més fàcil i des de fa uns anys els usuaris són bombardejats amb moltes i variades ofertes a la xarxa. Hi ha empreses que es van fer ressò d’aquest fenomen i van voler aprofitar per crear plataformes online en les què es poden trobar serveis amb un preu menor al que es ven en el lloc oficial. Les més conegudes per gairebé tots els usuaris són: Groupon, Groupalia o Atrápalo… citant-ne unes poques.

Com funcionen les plataformes d’ofertes?

El funcionament d’aquestes pàgines és molt senzill. El que fan és contractar comercials que es dediquen a buscar empreses i negociar la publicació a la seva web d’un producte o servei però amb un descompte. A canvi, l’empresa col·laboradora rep visualització del seu negoci i publicitat gratuïta. Els descomptes que s’ofereixen són atractius i sempre porten el preu original, el percentatge de descompte que s’aplica i el preu que l’usuari pagarà en comprar el cupó descompte. El que sembla el negoci rodó amaga en realitat el que molts internautes ja saben, coneixen o han patit. No és or tot allò que lluu. En ocasions, l’oferta o la promoció és completament inexistent, i el percentatge de descompte del que es pot gaudir és només una il·lusió.
L’engany més comú que es pot trobar en aquestes plataformes és el d’una promoció que en realitat no existeix ja que, a la pàgina de l’empresa costa el mateix. És a dir, a l’empresa Kemadalenas s’ofereix un curs de còctels per 19’90 euros però, després el busques a la web d’ofertes i el preu és exactament el mateix.

Sabem què és una oferta enganyosa?

En Xavier Torrent, tècnic de consum de l’ UCC (Unió de Consumidors de Catalunya) explica que és “publicitat per captar al consumidor amb ofertes vistoses que no són reals”. Aquestes empreses indueixen als consumidors a comprar mitjançant el reclam d’una oferta que no existeix ja que, el preu d’origen és el mateix que estan promocionant com a oferta. Com el cas de l’empresa de cotxes “Experiència GP”, per conduir cotxes de luxe. Tenen el mateix preu a la plataforma i a la pàgina original, d’això se’n diu publicitat comercial deslleial.
És un reclam per comprar-hi, l’oferta no existeix com a tal, ja que les ofertes han de tenir un nombre determinat d’unitats o una data de finalització i un preu real menor.

Ens hem posat en contacte amb les empreses, tant amb les que es publiciten com amb les que oferten diferents productes, per preguntar per què tenen una oferta a alguna plataforma que val el mateix quan consultes el producte original.

Magatzem D’Ars és una empresa que realitza obres teatrals per nens. Tenen en cartellera “La caputxeta vermella”, l’entrada costa 6 euros a la web d’origen. En Atrápalo la mateixa obra l’anuncíen així.

Go Barcelona ens ofereix a la seva pàgina una passejada medieval per Barcelona. Ens ha dit que el preu de la seva pàgina (30 euros) es només per turistes, que la resta de clients poden comprar l’entrada a Atrápalo o pagar-la in situ (14 euros).

A Kemadalenas ofereixen un curs de gintònics al mateix preu que costa comprar-lo a Groupon, 19’90 euros. Ells diuen que l’oferta la fan ells i que només utilitzen aquesta plataforma com un canal de venda més.

A Groupon s’ofereix un salt en tàndem de 239 euros amb un preu final de 159 euros. Escrivim a l’empresa “Saltem” i ens confirmen que no ens refiem del descompte que apareix a Groupon. El preu original a l’empresa és de 185 euros. A la mateixa empresa diuen que el preu que posa la plataforma com a original no és real i s’han queixat però no han obtingut resultats.

Les respostes rebudes varien molt d’un lloc a un altre. Per començar, posar-nos en contacte telefònicament ha sigut impossible ja que ens derivaven d’un departament a un altre sense donar-nos opció per poder reclamar. Finalment, Groupon va ser l’únic que ens va contestar, però ens va dir que enviéssim un correu que desprès de dues setmanes encara “estan mirant” per donar-nos una resposta.

consumidors

A FACUA i UCC expliquen les opcions que tenen els consumidors quan volen reclamar, cal dir, que hi ha dos camins, anar per la via pública o formar part d’una d’aquestes associacions privades, com les esmentades.

Els consumidors són els que tenen l’última paraula, per això des de UCC es recomana ser responsable i abans de comprar una oferta comparar preus en diferents plataformes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any