La Vall d’Albaida s’impregna de l’art de Messa

  • Albaida i Ontinyent commemoren el centenari del pintor amb una exposició retrospectiva

VilaWeb
Redacció
22.11.2015 - 02:00

Enguany tota la Vall d’Albaida recorda el centenari del pintor Francesc Sempere Fernandez de Mesa ‘Messa’. De formació autodidacte, és l’artista més destacat de la comarca que va passar per etapes molt diverses, va exposar per tot el país i va arribar a meravellar a Jaume Fuster. Entre totes les activitats programades destaca l’exposició retrospectiva que es pot veure fins al 29 de novembre al Palau dels Milà i Aragó d’Albaida i que posteriorment es traslladarà al Centre Cultural Caixa Ontinyent, del 4 de desembre al 3 de gener.

A l’exposició s’hi mostra una tria de les peces més representatives de la feina de ‘Messa’, un artista que mai es va recloure en un estil tancat. Des que va començar a treballar a la dècada dels 50 fins a la seva mort el 1996, ‘Messa’ va passar per etapes tan variades com ara l’informalisme, l’abstracció, el realisme crític, l’erotisme i els ready-mades. De fet, ja en plena maduresa vital, quan molts artistes cauen en la repetició, Francesc Sempere visqué l’art amb una intensitat renovada. A aquest alt sentit de l’experimentació cal sumar-li les influències, que provenen d’autors i de moviments molt diversos cronològica i geogràficament.

Francesc Sempere ‘Messa’ es formà artísticament durant la postguerra en contacte amb els pintors Josep Segrelles i Monjalés. L’any 1956 es traslladà a Catalunya on conreà l’informalisme i fou membre fundador del grup ‘Cinquena Forma’. El 1968 tornà a Albaida, on evolucionà de l’abstracció al realisme crític amb la incorporació d’objectes als quadres, una tendència coneguda com a ‘Nova Figuració’. Entre els anys setanta i els vuitanta realitzà decoracions murals i ambientacions i conreà l’anomenat ‘Art Gandul’, una síntesi de ready made, pop-art, art efímer, art pobre i metamorfosis eròtiques.

Al llarg de la seva carrera va ser guardonat amb nombrosos premis i féu exposicions per tot el país, amb crítiques elogioses com les d’Alexandre Cirici, Vicente Aguilera Cerní o Joan Fuster, qui afirmà ‘Tota l’obra de Messa és interessant, no cal dir-ho. Mireu-la, sembla nascuda d’una energia foca, reconcentrada com un combat alhora sense esperança i sense desistiments’. La seva obra es troba en diverses col·leccions a Albaida, Alcoi, Barcelona, Palma, París, Salamanca, Valladolid i Brussel·les.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any