La vaga indefinida dels treballadors d’Eulen posa contra les cordes el govern espanyol

  • L'executiu planteja un laude obligatori per a afrontar la crisi

VilaWeb
Redacció
13.08.2017 - 22:00

Avui comença la vaga total i indefinida dels treballadors d’Eulen a l’aeroport de Barcelona. Un conflicte que s’ha anat coent a foc lent aquestes últimes setmanes i que l’administració ha estat incapaç de resoldre. Per a mirar de mitigar els efectes de la vaga, el govern espanyol ha decretat uns serveis mínims del 90%. A més, ha decidit d’enviar més agents de la Guàrdia Civil per a evitar el col·lapse i garantir la seguretat dels passatgers.

La presència reforçada de la Guàrdia Civil i els serveis mínims han de garantir que no es col·lapsin els controls de seguretat de l’aeroport. Tanmateix, un miler de passatgers han perdut el vol aquest agost a causa de les aturades parcials, les quals han ocasionat llargues esperes.

L’assemblea d’ahir dels treballadors va votar contra la proposta de mediació de la Generalitat per una àmplia majoria (150-36). El govern va aconseguir que Aena i Eulen augmentessin el sou dels treballadors i reforcessin la plantilla, però les noves condicions no van satisfer el comitè de vaga.

La consellera de Treball, Dolors Bassa, va dir que no estava pas decebuda pel resultat i va agrair el compromís del comitè de vaga, d’Eulen i d’Aena. Alhora, però, va anunciar el final de la mediació i va dir que ara havia de començar la negociació entre les empreses i els treballadors. El conflicte ha generat també tensió política entre la Generalitat i l’estat, ja que el govern considera que la situació s’ha enquistat perquè no s’han ofert solucions als treballadors.

El govern espanyol, contra les cordes
L’estat espanyol és el titular de l’aeroport per mitjà d’Aena i, per tant, el responsable polític de gestionar-lo. Divendres, el govern espanyol va dir que estudiaria la possibilitat de decretar un laude d’arbitratge d’obligat compliment. Amb aquesta amenaça, Foment pretenia que els treballadors acceptessin la proposta de mediació. De fet, el comitè de vaga va criticar les coaccions que rebien per a posar fi al conflicte.

Ahir mateix el ministre de Foment espanyol, Íñigo de la Serna, va reaccionar a la decisió de l’assemblea dels treballadors d’Eulen. De la Serna va assegurar que l’executiu acceleraria l’aprovació del laude obligatori, que ha de ser ratificat pel consell de ministres. La imposició del laude, doncs, sembla que serà la solució a la crisi.

No obstant això, aquesta mesura no acabarà amb el malestar dels treballadors. Les protestes podrien estendre’s a altres aeroports de l’estat. Segons que va explicar la consellera Bassa, els treballadors d’Eulen de l’aeroport de Madrid comencen a pensar a fer vaga per a exigir una millora de les condicions laborals.

A més, els sindicats han criticat durament la gestió de la crisi que ha fet el govern espanyol. Comissions Obreres va denunciar que ‘atemptava greument’ contra el dret de vaga per les pressions als treballadors d’Eulen, mentre que l’UGT ha culpabilitzat l’executiu de Mariano Rajoy i també ha criticat les pressions que han rebut els treballadors. De fet, van titllar l’actuació de l’administració espanyola d”intromissió temerària’.

El debat sobre el model de seguretat
El control de la seguretat als aeroports es va privatitzar amb la concessió del servei per part d’Aena, empresa pública de l’estat espanyol, a companyies com Eulen. El criteri econòmic és el que marca les licitacions, en les quals no es tenen en compte les condicions laborals dels treballadors de la concessionària.

La Generalitat ha defensat que el seu model era una seguretat pública en mans dels cossos policíacs, i per tant, que l’administració tingués el control del sistema de seguretat. Tanmateix, aquesta competència pertany al govern espanyol. El conflicte de l’aeroport de Barcelona ha tornat a posar aquesta qüestió sobre la taula.

De fet, algunes associacions de guàrdies civils van criticar el govern espanyol per haver-los enviat a l’aeroport, atès que consideren que la seva feina no ha de ser la de suplir els treballadors que fan vaga. A més, defensen que la seguretat dels aeroports ha de ser pública per a evitar aquesta mena de conflictes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any