La vaga d’examinadors deixa unes 45.000 persones sense carnet de conduir a tot el país

  • Entrevistem Gustavo Palma, coordinador d'examinadors i delegat de la DGT a la demarcació de Barcelona

VilaWeb
Roger Graells Font
27.06.2017 - 22:00

Gustavo Palma és el delegat de l’Associació d’Examinadors de Trànsit a la demarcació de Barcelona. És un dels coordinadors dels examinadors de la Direcció General de Trànsit (DGT) –dependent del govern espanyol– que aquests dies fan vaga. Reclamen que la DGT els pagui el complement específic. A diferència de la vaga del 2015, enguany els examinadors centren les reivindicacions en el salari perquè és un compromís que es va adquirir l’any 2007. Una altra de les seves demandes és una ampliació de la plantilla d’examinadors, que consideren que va lligat amb la solució del problema salarial. A tot el país, la vaga deixarà unes 45.000 persones sense carnet de conduir aquest estiu.

Ja heu començat la vaga. En quina situació esteu ara mateix?
—Les escoles volen més examinadors i nosaltres demanem ara només el complement específic, un augment del salari perquè sigui igual que el que tenen els funcionaris de les oficines. A causa de la crisi, no van créixer les plantilles i ara es necessiten més examinadors, però hem decidit de centrar-nos en el salari. Fa deu anys, el 2007, van augmentar-se els sous dels funcionaris que treballen a les oficines i l’any següent s’havien d’apujar els dels examinadors. Amb la crisi, es va suspendre. Vam esperar durant anys, però no es va fer res.

De quant és la diferència?
—De cinquanta o seixanta euros. I el problema és que cap funcionari d’oficines no vol ser examinador per aquesta diferència de sou i per això no hi ha prou examinadors.

Quants examinadors hi ha al país?
—A Catalunya 112, al País Valencià 65 i a les Illes 12.

I quants se’n necessitarien per a a cobrir tota la demanda?
—A Catalunya uns 35 més; al País Valencià una quinzena, i a les Illes en faltarien 5.

Hi ha hagut un avenç en les negociacions amb la DGT?
—El director es va comprometre al maig al congrés espanyol a augmentar-nos el sou. Va reconèixer l’acord, va dir que era just i que no hi havia problema de diners. En aquell moment va ser tan clar que pensàvem que no hauríem de fer la vaga. Van passar els dies i al final no van complir. Ens van enganyar.

La DGT també ha proposat de formar militars per fer els exàmens de conducció.
—Sí, són soldats professionals que poden ser funcionaris. No hi anem en contra. El problema és que han de convertir-se en funcionaris i després fer un curs, és un procés llarg. Això pot trigar mesos i mesos. Ens sap greu aquesta improvisació. Primer ens van oferir una escala salarial i després això dels militars. Han estat dos anys, des de l’última vaga, sense fer res per a intentar solucionar la falta de personal i el problema del complement salarial.

Quanta gent afecta la vaga?
—A Catalunya es deixaran de fer uns 30.000 exàmens aquests dies. El seguiment és del 90%. Al País Valencià hi ha uns 15.000 afectats i té un seguiment del 50%. A Eivissa només hi ha un examinador i fa vaga. I a Mallorca no en fan perquè cobren dietes per a fer exàmens; a Eivissa i a Menorca i temen perdre aquest extra si fan vaga.

Heu dit que en aquesta vaga només demaneu el complement salarial.
—Sí perquè el 2015 ja vam fer trenta dies de vaga i demanàvem l’augment de la plantilla i més reivindicacions. Hem decidit de centrar-nos només en la qüestió salarial perquè creiem que si només tenim una demanda, tenim més possibilitats.

I l’heu convocada en l’època més complicada de l’any, quan hi ha més proves.
—Fem la vaga en aquest moment perquè el 2015 ja la vam fer al novembre per a intentar que afectés el mínim de gent i no hi hagués conflicte. Entenem que les escoles i els professors, a més dels aspirants, en seran els perjudicats. Però com que vam veure que l’altra vaga no va servir de res, hem hagut de prendre aquesta decisió. A més, intentem no deixar ningú despenjat. Treballem dos dies la setmana per a la gent que necessita el carnet de manera urgent.

Què han de fer aquestes persones?
—S’han de dirigir a la direcció provincial i demanar l’examen. Lamentem aquesta situació, però és responsabilitat de la DGT per no haver fet res. Ens ha decebut molt, perquè ja teníem un compromís signat. Que quedi clar, no volem fer mal a ningú, sinó trobar solucions.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any