Les joves tendeixen a “infravalorar” les seves competències matemàtiques i tecnològiques

BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Politècnica de Catalunya (UPC) han llançat una campanya a través d’un vídeo per conscienciar sobre les diferències de gènere entre l’alumnat de les titulacions d’Informàtica, on per cada nou homes només hi ha una dona.

El vídeo ‘El que no t’expliquen’, presentat aquest dilluns en roda de premsa pel degà dels estudis d’Informàtica de la UOC, Josep Prieto, i la degana de la Facultat d’Informàtica de la UPC, Núria Castell, assenyala la importància de les dones en la història de la informàtica i recorda que tots dos sexes tenen les mateixes capacitats en l’ús i aprenentatge de les tecnologies.

El treball, en el qual participen alumnes, professors i tècnics de la UPC i la UOC, subratlla el “paper clau” de les dones com és el fet que el 1843 Ada Lovelace escrivís el primer programa informàtic de la història o el 1953 Evelyn Berezin creés el primer prototip d’ordinador d’oficina.

El vídeo, emès en castellà i català, també alerta que en l’adolescència els estereotips, els prejudicis i els missatges subliminals provoquen que moltes noies no vulguin apostar per aquest tipus de titulacions, i que el World Economic Forum calcula que la diferència de gènere en les TIC desapareixerà el 2133.

ESTUDI PIONER

També s’ha presentat l’estudi pioner ‘Reptes de la persistència de rols i estereotips de gènere en l’elecció d’estudis superiors d’una perspectiva longitudinal’, dirigit per la directora del grup Gènere i TIC de la UOC, Milagros Sáinz, en el qual han participat més de 1.500 alumnes de Secundària de Madrid i Barcelona durant sis cursos acadèmics.

L’estudi, que recorda que amb 15 anys un 25% dels joves s’inclina per estudiar Enginyeria Informàtica per només un 9% de les joves, conclou que les noies tendeixen a “infravalorar” la seva comptencia en matèries habitualment vinculades als homes, com la tecnologia i les matemàtiques, encara que tinguin millors qualificacions.

En canvi, els nois acostumen a sobrevalorar les seves competències en aquestes mateixes matèries malgrat que les seves notes siguin més baixes que les d’elles.

L’estudi conclou que els joves tendeixen a guardar creences sexistes en major mesura que les joves en creure que els homes són millors en ciències, tecnologia i matemàtiques, però cap d’ells considera que les dones siguin millors en llengües i biologia.

El treball també assenyala que les joves acostumen a enfrontar-se al sexisme acadèmic, mentre que els joves eviten aquest tipus de situacions per no afrontar-lo.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]